مشهد؛

سوء تغذيه جنينی خطر چاقي در بزرگسالي را افزايش مي دهد

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سوء تغذيه جنينی خطر چاقي در بزرگسالي و ابتلا به بيماريهاي غيرواگير را افزايش مي دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر زهرا عبدالهي در کارگاه تخصصي رشد و تغذيه کودکان و نوجوانان و آشنايي با روشهاي جديد تن سنجي که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد با بیان اینکه روند چاقي در کشور در حال افزايش است گفت: براساس تحقیقات انجام شده، ۲۰ درصد کودکان زير ۲ سال و ۲۰ درصد افراد ۱۴ تا ۲۰ ساله کشور دچار چاقي و اضافه وزن هستند که اين مسئله به لحاظ عوارض و پيامدهاي آن نياز به مداخلات اساسي دارد.

وی عدم تعادل بين انرژي دريافتي و انرژي مصرفي، کاهش فرصت بازي در خارج از منزل، افزايش مصرف غذاهاي غيرخانگي شامل فست فودها و نوشابه ها، مصرف هله و هوله هاي شيرين و چرب، عدم آگاهي والدين از زيانهاي چاقي و بي تحرکي و کاهش فعاليتهاي بدني کودکان را از علل موثر در بروز چاقي برشمرد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد نیز در این کارگاه با اشاره به شروع برنامه طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکي مشهد در سال ۹۲ گفت: در زمان استقرار نظام شبکه در ۳۰ سال گذشته در کشور ۷۰ درصد جمعيت در روستاها و ۳۰ درصد در شهرها ساکن بودند، اما در حال حاضر با تغييرات اجتماعي بوجود آمده الگوي جمعيتي کاملاً تغيير نموده و هم اکنون ۷۰ درصد جمعيت کشور در شهرها و حاشيه شهرها ساکن مي‌باشند.

دکتر فرهمند با اشاره به اینکه با گذر اپيدميولوژي بيماريها هم اکنون ضمن کنترل بيماريهاي واگير با شيوع بيماريهاي غيرواگير در جوامع روبرو هستيم اظهار داشت: چاقی در سنین کودکی و نوجوانی خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر در بزرگسالی را افزایش می دهد.

وی در ادامه گفت: با اجراي طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و براساس تغيير الگوي جمعيتي کشور، گسترش خدمات در شهرها براساس گروههاي سني در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون با بکارگيري مراقبين سلامت در شهرها خدمات مراقبتي به صورت فعال ارائه مي شود.

وی تاکید کرد: همچنين با افزايش ۴ برابري سرانه پزشک خانواده، ارائه خدمات سلامتي در روستاها گسترش پيدا کرده است.

دکتر فرهمند در ادامه با توجه به اجراي پرونده الکترونيک سلامت در حوزه بهداشت گفت: اطلاعات ثبت شده در اين سامانه قابل رصد و کنترل در تمامي سطوح مديريتي بوده و مي تواند اطلاعات کاربردي و مفيدي را در اختيار مديران قرار دهد.

وي با توجه به قابليت اطلاعات سامانه پرونده الکترونيک مشارکت متخصصين و پزشکان را در اجراي برنامه هاي پژوهشي در حوزه بهداشت خواستار شد.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.