لاریجانی در آیین رونمایی از فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران:

ریشه بسیاری از تحولات منطقه اقتصادی و فرهنگی است

رئیس مجلس گفت: برخی تحولات در منطقه شاید ظاهر امنیتی داشته باشند اما ریشه آنها اقتصادی و فرهنگی است.

ریشه بسیاری از تحولات منطقه اقتصادی و فرهنگی است
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در آیین رونمایی از فصل‌نامه مطالعه سیاست خارجی تهران و تشکر از گردآورندگان این فصلنامه اظهار داشت: استفاده از افراد دانشگاهی و فعال در حوزه سیاست بسیار ضروری است زیرا حوزه سیاست به وی‍‍‍ژه سیاست خارجی یکی از مشکل‌ترین علوم است.
 
وی با بیان اینکه مسائل مختلفی بر روی مسائل سیاسی تاثیرگذار است، بیان داشت: اهتمام به این که افراد صاحب نظر در بخش‌های امنیتی، دانشگاهی و سیاست خارجی از دریچه‌های مختلف به موضوع نگاه کنند، امری ضروری است و شرایط کنونی اقتضا می‌کند این تجمع وجود داشته باشد.
 
رئیس مجلس ادامه داد: طی چند دهه اخیر شرایط در سیاست خارجی متفاوت شده است، در گذشته بلوک‌ها در سایه تقسیم‌بندی قرار گرفته و تحلیل مسائل سیاسی بسیار ساده‌تر بود.
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه این سازماندهی امروز به هم ریخته است، گفت: در صحنه‌های کنونی اراده‌های متفاوت و بازیگران متنوعی وجود دارند لذا تحلیل مسائل در حوزه بین‌الملل و منطقه سخت‌تر شده است.
 
وی تصریح کرد: هم حکومت‌های متنوعی هستند و هم مسائلی غیر از حکومتی وجود دارند که تاثیرگذار هستند.
 
رئیس مجلس با اشاره به اینکه کار در زمینه تحلیل مسائل سیاسی فرمایشی نبوده و نمی‌توان آن طور که می‌خواهیم تحلیل کنیم، اذعان داشت: باید بازیگران مختلف حکومتی و غیرحکومتی، روش‌های آنان و میزان تاثیرگذاری‌ها را شناخت تا بتوان در این زمینه درست تصمیم‌گیری کرد.
 
لاریجانی ادامه داد: گاهی در تحلیل‌های درونی هم زمینه‌هایی وجود دارد که قدرت‌ها به سمت آن می‌رود که این زمینه‌ها می‌تواند اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد البته کمتر به این زمینه‌ها توجه می‌شود لذا مسائل را به صورت نقطه‌ای بررسی می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه سه دهه است تروریسم در منطقه ما حضور دارد بیان داشت: این تروریسم تبدیل به مسائل متنوعی شد که برخی از آنها به دلیل جنگ و یا مشکلات اقتصادی و فرهنگی ایجاد شد.
 
لاریجانی تاکید کرد: برخی تحولات در منطقه شاید ظاهر امنیتی داشته باشند اما ریشه آنها اقتصادی و فرهنگی است.
 
وی ادامه داد: پدیده‌های مهم در منطقه بیانگر آن است که امور کوتاه مدتی وجود  نداشته و باید نحوه رشد و نمو آنها را شناخت و فهم کرد که این امر نیاز به بحث‌های تکنیکی‌تر دارد.
 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه حتی امر انتخابات در کشورهای دیگر هم متاثر از تحولات در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است، گفت: تنوع بازیگران و ریشه‌های تحولات اقتضا می‌کند تا گروه بزرگی را جمع کرده تا این مسائل را واکاوی کنند.
 
لاریجانی در پایان ضمن بیان اینکه این فصلنامه می‌تواند جای خالی چنین فکری را پر کند خاطرنشان کرد: این فصلنامه می‌تواند به دستگاه‌های دیپلماسی و افرادی که خواهان تحلیل عمیق‌تر مسائل هستند، کمک کند.
 
شایان ذکر است در این جلسه سفیر فلسطین، سوریه و تونس و همچنین امیرعبداللهیان معاون امور بین‌الملل رئیس مجلس، جمالی، حسن بیگی و رحیمی اعضای کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس و تعدادی از اعضای دانشگاهی حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار