ساری،

مازندرانی ها در صدر چاقی و ابتلا به دیابت

مازندران ها از نظر چاقی رتبه اول و ابتلا به دیابت رتبه سوم را در کشور دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر نادر آهنگر معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران در همایش استانی دیابت و راه های کنترل آن که به مناسبت هفته جهانی دیابت و با شعار چشم ها بر روی دیابت، امروز در سالن هلال احمر ساری برگزار شد، گفت: خطر ابتلا به دیابت در مازندران به علت چاقی و کم تحرکی است.

وی با بیان اینکه 5 میلیون دیابتی تا کنون در کشور شناسایی شدند، افزود: این آمار در مازندران به 120 هزار نفر می رسد که با انجام عملیات غربالگری 44 هزار نفر در روستاها ساکن هستند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به وجود 20 هزار بیمار دیابتی ناشناخته در مازندران اشاره کرد و گفت: دیابت بیماری هزار چهره ای است که50 درصد مبتلایان از ابتلای خود بی اطلاع هستند.

دکتر آهنگر وراثت، تغذیه ناسالم، چاقی، بی تحرکی و استعمال دخانیات را از جمله عوامل ابتلا به دیابت برشمرد که با تغییر سبک زندگی، ورزش منظم، پرهیز از غذاهای چرب و شیرین و خود مراقبتی می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

وی دیابت نوع 1 و 2 را شایع ترین نوع دیابت اعلام کرد و از افراد بالای 30 سال خواست برای کنترل این بیماری، به طور منظم خود را تحت ارزیابی پزشکی قرار گیرند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دیابت بارداری و دیابت کودکان به عنوان دو نوع دیگر این بیماری اشاره کرد و افزود: برای آشنایی کودکان و کنترل این بیماری در میان این قشر، بیش از 7 هزار سفیر سلامت دانش آموزان در مدارس استان شناسایی شدند که با همکاری کارشناسان تغذیه با بیماری و علائم آن آشنا خواهند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.