یزد؛

مشارکت مردم در طرح‌های منابع طبیعی مهمترین عامل موفقیت

استاندار یزد بر بهره وری اقتصادی از گیاهان دارویی استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛استاندار یزد در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری بر توجه به بهره‌وری اقتصادی از گیاهان دارویی و صنعتی این استان در طرح‌های توسعۀ محلی تاکید کرد.

 سید محمد میرمحمدی در این دیدار افزود: اندیشۀ مشارکت در طرح‌های منابع طبیعی از سالیان گذشته وجود داشته اما الگوی عملی آن به شکلی که دربرگیرندۀ نگاه جامع نگر به عرصه‌های منابع طبیعی باشد، وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه طرح منارید، ترسیب کربن و مدیریت جامع حوزه آبخیز از الگوهایی می باشد که مشارکت مردم در آنها مهمترین عامل موفقیت این طرح ها بوده است ادامه داد: استان نیز از گسترش این الگوها در سطح وسیع‌تر استقبال می‌کند.

استاندار یزد با بیان اینکه وجود منابع آب زیرزمینی عامل مهمی در تعیین مناطق در نظر گرفته شده برای اجرای الگوهای توسعۀ محلی است، افزود: شایسته است در این الگوها برای شناخت منابع گیاهی و جانوری و استفادۀ دارویی و صنعتی از آنها بهره‌مند شد.

میرمحمدی با تأکید بر اینکه باید عرصه‌های گیاهی و جانوری استان به نحو شایسته حفظ شود، گفت: عامل دیگری که در توسعۀ محلی باید در نظر گرفت نقش هر عنصر در طبیعت است تا حذف این عناصر از طبیعت منجر به انقراض نسل جانوری یا گونه‌های گیاهی نشود.

استاندار یزد در پایان سخنان خود خواستار ارائه طرح‌های توسعه جوامع محلی در بخش ندوشن شهرستان میبد و پروژه ترسیب کربن شهرستان خاتم برای بررسی مدل‌های این 2منطقه شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری نیز در این دیدار پروژه‌های مرتبط با توانمندسازی جوامع محلی در استان یزد را به‌گونه‌ای موفق دانست که موجب کاهش مهاجرت از روستاها، افزایش تولیدات و مشارکت‌ و همکاری بخش‌های گوناگون مردمی، خصوصی و دولتی شود.

خداکرم جلالی گفت: اجرای مدل‌های ترسیب کربن، منارید و مدیریت جامع حوزه آبخیز در روستاهای یزد نویدبخش افق روشنی برای توسعه روستایی در این استان است.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در کنار انسجام سازمانی بسیار امیدبخش است و به واقع این کار در شهرستان‌های بهاباد، ابرکوه و اشکذر به‌گونه‌ای انجام شده که رضایت مردم را به دنبال داشته و احساس آینده‌ای رو به رونق برای فرزندان روستاییان و توسعه روستایی را تداعی کرده است.

این مسئول با بیان اینکه لازمه اجرای مطلوب این مدل توجه به شاخص‌های توسعه اقتصادی و توسعه زیستی است افزود: بهبود معیشت و پیوند شاخص‌های اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی موجب ارتقای نشاط اجتماعی، بینش جامع‌نگر و استقلال فردی در اهالی آن منطقه خواهد شد.

جلالی تصریح کرد: فرهنگ سازی مدل‌های توسعه جوامع محلی از اجرای این مدل‌ها ارزشمندتر است زیرا در این میان مردم خواهند آموخت که جامع‌نگری چیست و چگونه باید اندیشید.

وی در پایان سخنان خود گفت: طرح‌های توسعۀ محلی پیوند خوبی با ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی یزد دارد و می‌تواند به تقویت جنگلکاری، گردشگری و حفظ محیط زیست استان کمک کند و موجب تولید گیاهان دارویی و صنعتی شود.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار