در سفر ابتکار به استان فارس:

روزهای ناسالم شیراز به صفر رسیده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال روزهای ناسالم شیراز به صفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست؛ ابتکار امروز در جریان سفر به استان فارس در شورای اداری این استان با مروری بر برنامه های کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها اعلام کرد: به خاطر اقدامات دولت از جمله توزیع بنزین یورو 4 و گازوییل استاندارد، شاهد یکی از بهترین نتایج در شهر شیراز هستیم بطوریکه امسال روزهای ناسالم این شهر به صفر رسیده است. 

در این جلسه که با حضور مسئولان و نمایندگان استانی مجلس و اصحاب رسانه برگزار شد،ابتکار با اشاره به اهمیت موضوع تغییر اقلیم گفت: با توجه به این مشکل که کشور ما را به ویژه در استان هایی مانند فارس به شدت تحت تأثیر قرار داده و از آثار آن خشکسالی و کاهش بارش باران و برف است، باید برنامه های مقابله ای و سازگاری با تغییرات آب و هوا در دستور کار قرار گیرد. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری شرایط سخت آبی در کشور افزود: در کشوری که بحران آب و خشکسالی وجود دارد اجرای طرح های تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب، جلوگیری از آلودگی آب از مهم ترین اولویت ها است و این موضوع به ویژه در استان هایی همچون فارس که چالش آبی شدیدتری دارند از ضرورت بیشتری برخوردار است.

*احيا بختگان و صیانت از جنگل‌های زاگرس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نخستین برنامه کاری خود در شیراز در جمع مدیران اجرایی استان حضور می یابد. در این جلسه که به میزبانی استانداری فارس برگزار می شود، قرار است پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست بررسی شود.

حضور در نشست مدیریت بحران تالاب‌های فارس با تمرکز بر حوضه بختگان و نشست دانشگاهیان، نمایندگان تشکل های زیست محیطی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و هیات های ورزشی با موضوع مشارکت در حفظ و بهبود محیط زیست که عصر پنجشنبه در سالن خوارزمی دانشگاه شیراز برگزار می شود از دیگر برنامه های این سفر یکروزه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در خصوص موضوعات مهم قابل پیگیری در این سفر گفت: از نگاه مسئولان استان فارس، چند موضوع و پیگیری آنها در اولویت است که اولین آنها بحث خشکسالی و بحران دامنگیر دریاچه‌های استان است.

رضائیان با بیان اینکه احیاء دریاچه‌های استان با اولویت دریاچه بختگان، دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویت‌های مد نظر ما، بحث حوزه زاگرس و جنگل‌های زاگرس و چگونگی استفاده از این منابع در مسیر توسعه پایدار خواهد بود.

 معاون استانداری فارس با بیان اینکه حفظ جنگل‌های فارس از آسیب‌ها یک بحث بسیار مهم محسوب می‌شود، گفت: موضوع سد تنگ سرخ شیراز با نظر خانم دکتر ابتکار به کمیته ماده 2 سازمان حفاظت محیط زیست ارجاع می‌شود.

رضائیان گفت: طرح بازنگری شده سد تنگ سرخ شیراز قرار است در کمیته ماده 2 سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شود و امیدواریم که به تصویب برسد.

به گفته وی، عمده‌ترین چالش استان فارس از نگاه صاحب‌نظران، آب و خشکسالی است که تمام فعالیت‌ها در ابعاد مختلف را تحت الشعاع قرار داده و هر روز بر دامنه این مشکلات افزوده شده است. خشک شدن دریاچه‌های دائمی و فصلی، افت شدید سطح منابع آب زیرزمینی، فرونشست زمین در نقاط مختلف، بخشی از چالش‌های فارس به‌شمار می‌رود که تبعات بسیاری مانند مهاجرت روز افزون روستائیان به شهرها، تهدید سلامت مردم به واسطه احتمال ایجاد ریزگردها، بروز بحران‌های اجتماعی و سلامتی و ... را به‌دنبال دارد.

*استقرار 43 بالگرد و هواپیمای آب پاش در 14 نقطه کشور

معصومه ابتکار  در جلسه بررسی پیشرفت برنامه های علمی حفاظت و بهبود محیط زیست استان فارس، گفت: با توجه به وضعیت موجود انچه که باید بیش از گذشته مد نظر قرار داده شود حفاظت از جنگل ها و مراتع است که در این راستا ۴۳ بالگرد و هواپیمای امداد رسان و آب پاش در ۱۴ نقطه کشور مستقر شده است.

وی ادامه داد: توافق مشترکی نیز میان وزارت دفاع، جنگل ها و مراتع و سازمان برنامه و بودجه منعقد شده که به طور حتم کمک خواهد داشت تا کمبود های مجموعه جبران شود و تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طرح کمربندی سبز در کشور اجرایی شده، گفت: با توجه به راهپیمایی بزرگ اربعین طرح کمربندی سبز از استان ایلام اجرایی شده است.

ابتکار تصریح کرد: این طرح توسط خود زائرین که پیاده روی می کنند اجرایی و کاشت نهال انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه زیست محیطی کشور در حال تدوین است، گفت: این برنامه برای معادن کشور در حال تدوین است و همچنین آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیک در حال بررسی است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  با بیان اینکه خشکسالی چندین سال گذشته به گونه ای است که باید از تمامی منابع آبی کشور استفاده کنیم، گفت: استانها و شهرهایی که دارای شهرک صنعتی است باید مراقب باشند که پسابهای صنعتی از بین نرود بلکه باید این آب نیز وارد چرخه شود.

ابتکار ادامه داد: آب های صنعتی، کشاورزی و... باید بازچرخانی شود و نباید اجازه داد که منابع آلوده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی است، گفت: این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که امیدوارم به سرعت مصوب شد تا فعالیت های ما به طور کلی همراه با قانون باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز به زودی افتتاح می شود که به طور حتم در وضعیت داشتن هوای پاک در کشور بسیار موثر است.

ابتکار با اشاره به اینکه  در بحث کاهش آلودگی هوا شیراز دارای جایگاه مناسبی است، گفت: نتیجه بررسی دستگاه های سنجش هوا نشان از پاکی وضعیت در شیراز است اما این روند باشد ادامه داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تغییر اقلیم در فارس مشخص است، گفت: خشکسالی های چند سال اخیر وضعیت اقلیمی فارس را تغییر داده و باید برای رسیدگی به این وضعیت نیز راه چاره داشت.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست وظیفه تمامی دستگاه ها و سازمان ها است، گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث محیط زیست کاملا راه را برای تمامی دستگاه ها مشخص کرده است و خوشبختانه دولت یازدهم نیز نگاه ویژه ای به این بخش دارد.

ابتکار تاکید کرد: کاهش تورم، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال از فعالیت های مهم دولت است که در کنار این موارد نگاه ویژه دولت را به محیط زیست شاهد هستیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار