رابطه آمریکا با جهان پس از پیروزی ترامپ به کدام سمت پیش می‌رود؟

"تله سور" در گزارشی روابط احتمالی آمریکا با نقاط مختلف جهان در دوران ریاست جمهوری ترامپ را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری تله سور، پس از یک رقابت جنجالی در انتخابات ریاست جمهوری میان نامزدهای حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه که به پیروزی دونالد ترامپ منجر شد، انتظار می رود به قدرت رسیدن وی با توجه به شعارهای تبلیغاتی اش موجب تغییرات زیادی در سیاست های بین المللی این کشور شود.

 کشورهای اروپایی و متحدان غربی آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ نیز کماکان تمایل دارند روابط تجاری و نظامی خود را با این کشور ادامه دهند.

این در حالی است که فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده است نامزد حزب جمهوری خواه سخنان بسیار تندی درباره اروپا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) و همچنین آلمان به زبان آورده است که این مسئله، روابط با واشینگتن را سخت تر از همیشه خواهد کرد.

در ادامه به بررسی روابط احتمالی آمریکا با نقاط مختلف جهان در دوران ریاست جمهوری ترامپ می پردازیم:

ترامپ و اروپا 
جف استون، تحلیلگر روابط بین الملل در مصاحبه با شبکه راشا تودی اعلام کرد پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تغییر شدیدی در سیاست این کشور در قبال اروپا ایجاد نخواهد کرد.

به اعتقاد وی، نباید اظهارات پیش از انتخابات ترامپ را به عنوان خط مشی او در نظر بگیریم. استون معتقد است سیاست خارجی دولت جدید آمریکا نمی تواند خیلی متفاوت از دولت اوباما باشد.

وی افزود: در زمان رقابت های انتخاباتی، دونالد ترامپ باید با هیلاری کلینتون مبارزه کند اما پس از پیروزی در انتخابات این فاکتور حذف می شود و ترامپ ناچار خواهد بود بر اساس منطق ژئوپولیتیک و نه از روی جانبداری کشور را رهبری کند.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین می گوید: در رابطه با اتحادیه اروپا و ناتو نباید انتظار تغییرات بزرگی باشیم زیرا از وی آزادی عمل کمی برخوردار است.

ترامپ و آمریکای لاتین 
در دوران تبلیغات ریاست جمهوری، ترامپ به شکل شدیدالحنی درباره آمریکای لاتین صحبت کرد. در میان وعده های انتخاباتی او، ساختن دیوار در مرز این کشور و مکزیک با هدف جلوگیری از ورود لاتین تباران به آمریکا بوده است.

پیروزی ترامپ در مقابل هیلاری کلینتون، کاندیدای حزب دموکرات تاثیر شدیدی بر مکزیک گذاشت و ارزش پول این کشورسقوط کرد. همسایه آمریکا و مهمترین شریک این کشور در منطقه هدف شعارهای خشن جمهوری خواهان قرار گرفت.

یکی از پیامدهای نتایج انتخابات در آمریکا تصمیم دولت کوبا به برگزاری مانورهای نظامی به منظور جلوگیری از هرگونه اقدام احتمالی آمریکا پس از پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری است.

ترامپ در تبلیغاتی انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، اقدامات دولت اوباما در راستای عادی سازی روابط با کوبا را خنثی کند.

آنتونیو کاسادو، کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با تله سور گفت: با وجود سخنرانی های ترامپ، وی نماینده حزب جمهوری خواه است (مجموعه ای از افرادی که در قدرت هستند) و به همین دلیل روابط این کشور با آمریکای لاتین بر اساس این ویژگی اداره می شود.

کارشناسان معتقدند که ابراز نظر قطعی درباره چگونگی تاثیر دولت ترامپ بر منطقه ای که، به استثناء برخی دولت ها مانند ونزوئلا و بولیوی، در دو دهه اخیر روابط گرم و دوستانه ای با آمریکا داشته است کار بسیار دشواری است.

 روسیه، چین و سوریه 
در زمینه روابط با روسیه، جف استون معتقد است سیاست آمریکا ممکن است تغییراتی را تجربه کند، اگرچه هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تمایل خود را برای تغییر روابط کشورش با آمریکا، البته بر پایه احترام و همکاری، و آغاز مرحله جدیدی از روابط میان دو کشور اعلام کرد.
تنش فعلی میان مسکو و واشینگتن با ورود نامزد حزب جمهوری خواه به کاخ سفید کاهش خواهد یافت؛ اتحادی که بدون شک بر خاورمیانه و به ویژه جنگ سوریه تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین ترامپ اعلام کرده است قصد دارد الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت بشناسد.
مسئله چین، میتوان گفت تنها موردی بود که کلینتون و ترامپ درباره آن هم نظر بودند. آنها معتقدند که چین عامل تمام بدبختی های اقتصاد آمریکاست.

کارشناسان معتقدند که رجزخوانی های جنگ اقتصادی ترامپ چیزی فراتر از آتش انتخاباتی نیست که اجرای آن بسیار دشوار است و در هر صورت میتواند توسط چین جریمه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار