مارکت واچ گزارش داد؛

پیروزی ترامپ مشکلات اوپک را پیچیده‌تر می‌کند

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، برنامه آینده سازمان اوپک را هرچه بیشتر پیچیده می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مارکت واچ؛ پیروزی ناگهانی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها سه هفته قبل از نشست کشورهای عضو سازمان اوپک در وین، برنامه های این سازمان را با پیچیدگی بیشتری مواجه کرده است.

ترامپ در روند کمپین انتخاباتی‌اش اظهار کرده بود آمریکا را از نظر انرژی مستقل خواهد کرد و محدودیت های موجود در خصوص حفر چاه در زمین های فدرال را لغو خواهد کرد. این اقدامات در صورت اجرایی شدن می تواند باعث اشباع هرچه بیشتر بازار و کاهش بهای نفت شود، مساله ای که باعث شد اوپک در ماه سپتامبر به توافقی ابتدایی در این زمینه دست یابد.

با این حال اقدامات ترامپ می تواند باعث شود آمریکا سهم بازار نفت خود را افزایش دهد، موضوعی که برای سازمان اوپک نگران کننده است. تحلیلگران اقتصادی اظهار کرده اند پیروزی ترامپ در بازار انرژی جهان، تغییراتی ایجاد خواهد کرد. در نظر آنها ترامپ با سیاست های خود باعث رونق صنعت نفت در آمریکا خواهد شد؛ اما ممکن است در دستیابی اوپک به توافق ایجاد محدودیت پیچیدگی ایجاد کند.

مدت کوتاهی پس از پیروزی دونالد ترامپ، بهای نفت در سطح جهان کاهش و سپس در تبادلات ساعات بعد افزایش یافت. 

موضوعی که ممکن است باعث شود اوپک به توافقی در زمینه محدود کردن تولید نفت دست نیابد، نگرانی این سازمان در خصوص از دست دادن سهم بازار نفت است. در صورتی که اوپک تولید نفت را کاهش و بهای نفت را افزایش دهد، بازار نفت آمریکا تقویت خواهد شد و صنایع نفتی این کشور تقویت می شوند.

در همین حال عربستان ممکن است در صورتی که نتواند به توافقی مناسب برای ایجاد محدودیت در تولید نفت دست یابد، از مذاکرات خارج شود و از این راه فشار را بر صنعت نفت شیل آمریکا حفظ کند. در حدود 52 درصد نفت تولید شده آمریکا در سال 2015 از راه نفت شیل تولید شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار