شیراز؛

لزوم راه اندازی موزه خاتم در شیراز

راه اندازی موزه خاتم یکی از ملاک های ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر پروژه شهرهای جهانی سازمان میراث فرهنگی گفت: ایجاد و راه‌ اندازی موزه خاتم یکی از اصلی‌ ترین ملاک‌ های ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم است.
در نشست مشترک معاون امور زیارتی و گردشگری استانداری فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مدیر امور بین‌الملل و پروژه شهرهای جهانی با توجه به برنامه‌ریزی برای ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم بر لزوم ایجاد موزه خاتم در این شهر تاکید شد.  
شیوا، مدیر پروژه شهرهای جهانی که به نیابت از معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور برای بررسی ظرفیت‌های شیراز و معرفی آن به عنوان شهر جهانی خاتم  به این شهر سفر کرده بود از مراکز آموزش، تولید و عرضه خاتم در شیراز بازدید کرد.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ های موجود در عرصه خاتم و مراکز تولید و فروشگاه‌ های متعدد در فضاهای شهری و اماکن تاریخی ایجاد و راه‌ اندازی موزه خاتم یکی از اصلی‌ ترین ملاک‌ های ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم است.
هنر خاتم‌سازی یکی از مهم‌ترین هنرهای دستی ایران و شیراز است و منبر خاتم کاری در مسجد جامع عتیق شیراز با قدمت بیش از هزار سال از سابقه خاتم‌سازی در شیراز حکایت دارد.
خاتم سازی در واقع آراستن سطح اشیاء چوبی به صورتی شبیه به موزائیک با مثلث های کوچک است و این مثلث ها هر چه ظریف تر و طرح ها و اشکالی که با این مثلث ها به وجود می آید هر چه منظم تر باشد خاتم مرغوبتر است.
انتهای پیام/ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.