افغانستان خواهان اسکله اختصاصی در چابهار است

افغانستان به‌دنبال صادرات میوه و تره‌بار خود از بندر چابهار به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

افغانستان خواهان اسکله اختصاصی در چابهار استبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محسن محمدی معین معاون حمل ونقل وترانزیت منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه کشورهای محصور درخشکی مانند افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی نیاز جدی به داشتن اسکله اختصاصی در چابهار دارند، گفت: هم اکنون افغانستان کالاهای خود را از دو بندر چابهار و بندرعباس ترانزیت می کنند و تمایل دارد این کار را به صورت اختصاصی در چابهار انجام دهند. 

وی افزود: افغانستان در حال حاضر مصالح ساختمانی و کالاهای تزانزیتی خود را از طریق چابهار وارد می کند و این درحالی است که آن ها تقاضا کرده اند از این پس گندم مورد نیاز کشورشان را نیز از چابهار ترانزیت کند. 

معین تصریح کرد: باتوجه به اینکه اکثر خریداران میوه وخشکبار افغانستان کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند، افغانستانی‌ها تمایل جدی دارند که این کالاها را ازطریق چابهار ترانزیت و صادر کنند. 

به گفته معاون حمل ونقل وترانزیت منطقه آزاد چابهار، وزارت جهادکشاورزی و گمرک ورود انواع میوه وخشکبار افغانستان به ایران را ممنوع اعلام کرده وافغانستانی‌ها مجبورند این کالاها را از راه های طولانی تری به دست مشتریان خود برسانند. 

وی با بیان اینکه خریداران میوه وتره بار افغانستان از تازه بودن آن ها بی بهره اند، گفت: این کالاها باید مسیری 14 هزار کیلومتری را طی کنند و این درحالی است که اگر از چابهار ترانزیت شود، مسیری هزار و ششصد کیلومتری را تا رسیدن به مقصد می پیمایند. 

به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، معین میزان ترانزیت خارجی چابهار در سه سال گذشته را 13میلیون تن برشمرد و اظهار داشت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه قبل بیش از شش ونیم برابر افزایش داشته واین نشان می دهد که چابهار پتانسیل بسیار بالایی دارد چرا که اگر زیرساخت های ریلی،هوایی و دریایی فراهم شود، شاهد تحول عظیمی در حوزه حمل ونقل و ترانزیت خواهیم بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار