53 اثر غیرمنقول در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شد

در پنجمين جلسه كميته ثبت آثار غير منقول 53 اثر غيرمنقول از استان هاي لرستان، گيلان، چهارمحال و بختياري، كرمان،قم،خراسان جنوبي، گلستان و تهران واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملّي شناخته شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ در پنجمین جلسه کمیته ثبت آثار غیرمنقول که چند روز پیش با حضور کارشناسان ارشد میراث فرهنگی برگزار شد 53 اثر غیرمنقول در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

 «فرهاد نظری» مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرد: باغ محتشم رشت، بقعه آقا سيد علي كيا واقع در روستاي موتار محله از توابع شهرستان لاهيجان، حمام هژبرالسادات استان چهار محال و بختياري، حمام باشي استان لرستان و خانه آيت الله شاهرودي قم از جمله بناهاي فرهنگي-تاريخي واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملّي هستند. 

وی گفت: قدمت باغ محتشم رشت که امروزه پارک شهر نام دارد، به دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار میرسد. مالک و بانی اصلی این باغ، اکبرخان بیگلر بیگی از مالکان و متمولان تراز اول ایران در عصر ناصری و اجاره دار گمرکات شمال ایران بود. سالها پس از احداث باغ و غرس نهال، عمارتي موسوم به كلاه فرنگي درون آن ساخته شد. اين بناي ارزشمند به شماره 1764 در سال 1375 در فهرست آثار ملّي كشور ثبت شده است.

همچنین بقعه آقا سيد علي كيا واقع در روستاي متعلق محله نوبيجار از توابع شهرستان لاهيجان از بناهاي ارزشمند دوره قاجاريه است كه تزيينات و نقاشي هاي آن كم نظير است. نقاشیهای مذهبی ایوانهای بقعه، کار استاد آقاجان، پسر استاد غلامحسین، نقاش لاهیجانی است. بر ديوار و ايوان هاي اين بنا نقاشي هاي مذهبي چون صحنه ای از دارالانتقام مختار ثقفی، صحنه ای از جنگ حضرت قاسم با پسر ازرق شامی و صحنه ای از واقعه کربلا به چشم مي خورد.

نظری اما به خانه كامرانيه واقع در محله كامرانيه تهران اشاره کرد که از نمونه كارهاي برجسته مرحوم استاد هوشنگ سيحون است و  نمونه منحصربفرد تركيب معماري مدرن و معماري سنتي به شمار می رود.

به گفته وی، حمام هژبرالسادات از بناهاي مربوط به اواخر قاجاريه است كه در شهر بن استان چهارمحال و بختياري واقع شده است. باني اين حمام هژبر مرتضوي بني است كه با عضويت در اتحاديه چهارمحال نقش مهمي در ايجاد امنيت در منطقه داشته است. به همراه محوطه های باستانشناختی به ثبت رسید.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: از مجموع آثار پیشنهادی ثبت شده، 39 محوطه باستانشناختی از استانهای لرستان، گلستان، کرمان، خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری توسط کمیته ثبت و حریم جهت ثبت در فهرست آثار ملی تایید شد که این آثار از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی قدمت دارند.

وی افزود: از بین آثار تایید شده استان لرستان میتوان به محوطه باستانشناختی تپه تیلاب، تپه زرده سوار، تپه ده اِسپی (ده سفید) واقع در شهرستان دلفان اشاره کرد. محوطه باستانشناختی تپه تیلاب و تپه گلستانه از نظر وسعت و ارتفاع بزرگترین تپه باستانی منطقه است و از دورۀ مس و سنگ تا اوائل دورۀ اسلامی توالی استقراری دارد. ده اِسپی (ده سفید) مربوط به دورۀ نوسنگی است و اطلاعات جدیدی در عصر نوسنگی منطقه ارائه میکند. تپه زرده سوار مهمترین استقرار منطقه در دورۀ مس و سنگ است و کمک زیادی در شناخت منطقه در این دوره میکند.

از جمله مهمترین محوطه های باستان شناختی تایید شده استان گلستان میتوان به ششیارتپه و چهارمازو  اشاره کرد که توالی استقراری از دوره نوسنگی تا دورۀ اشکانی دارند. از دیگر محوطه مهم پیشنهادی می-توان به محوطه باستانشناختی گاوکشی در جنوب کرمان اشاره کرد. این محوطه مربوط به دورۀ نوسنگی است و مواد فرهنگی به دست آمده از آن قابل مقایسه به دورۀ موشکی و جری در استان فارس است.
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار