بجنورد؛

خسارت 81 میلیارد تومانی سفیدک انگور

امسال شیوع سفیدک انگور 81 میلیارد تومان به تاکستان های خراسان شمالی خسارت وارد کرد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت : این بیماری سبب ضعیف شدن درختان شده است و احتمال کاهش عملکرد تاکستان ها در سال آتی در مقایسه با سال های گذشته وجود دارد.

یوسفی بابیان این که متأسفانه هنوز رقمی برای جبران خسارت های سفیدک انگور ابلاغ نشده است،افزود : امسال به علت شیوع سفیدک داخلی، سرمازدگی، تگرگ و بارش های بی موقع در زمان برداشت، تولید انگور به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که امسال حوادث طبیعی تولید انگور در استان را به نصف رساند، تصریح کرد: میزان تولید این محصول 90هزار تن برآورد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: تلاش داریم درختان انگور تقویت شوند تا آثار بیماری در سال جاری کاهش یابد و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای باغ های انگور به سفیدک انگور انجام شود.

نامور با بیان این که سطح تاکستان های استان 18هزار و 500هکتار است ، افزود : از این سطح، 16هزار هکتار بارده است که توان تولید 180هزار تن از این محصول را دارد و شهرستان بجنورد با سطح هفت هزار و 103 هکتار انگور بیشترین سطح کشت و تولید دارد .

وی خاطرنشان کرد: مدیریت بحران بخش کشاورزی استان برای اجرای طرح بیمه فراگیر باغ های انگور 2/5 میلیارد تومان اعتبار درخواست شد، اما هنوز تزریق نشده است و به گفته وی ، وزیر کشور اعلام کرده است که سه میلیارد تومان برای کمک به جبران خسارت های وارد شده به تاکستان ها اختصاص یابد و وزیر جهادکشاورزی نیز قول داده است تا برای جبران خسارت های سفیدک انگور تاکداران استان چهار میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد.

گفتنی است :در استان سطح تاکستان های آبی 12هزار و 420 هکتار و سطح دیم 6هزار و 100هکتار است.

انتهای پیام/ط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.