عاشورا طومار یزیدیان را پیچید/ ثمره زیارت اربعین در دوران پسا غیبت

چوب چیان گفت: زیارت اربعین در دوران غیبت کبری حضرت حجت(عج) باعث بازشدن دید جهانیان و آمادگی برای ظهور منجی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم چوب چیان کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار تکیه حسینی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص زیارت اربعین اظهار کرد: زیارت یکی از پیوند های قلبی و عاطفی بین اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) است که نوعی تجدید احد محسوب می شود لذا به همین خاطر ما شیعیان اهل بیت (ع) معتقد هستیم که وجود مبارک معصومین(ع)  مقامی دارند که بودن یا نبودن در دنیا برای توسل به ایشان در بین شیعیان فرقی نمی کند .

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وَ لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ؛ کساني را که در راه خدا کشته شده‏ اند مرده مپندار، بلکه زنده‏اند و نزد پروردگارشان به ايشان روزي مي‏دهند.(آل عمران، 169) لذا قطعا وجود مبارک معصوم (ع) مقام بالاتری از شهید دارند و علاوه بر این تمام معصومین بنابر نقل پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسیده اند، پس ما به این نکته واقف هستیم که آنان زنده اند به همین دلیل زیارت تجدید عهد و بیعت با امام معصوم (ع) محسوب می شود. 

چوب چیان در ارتباط با زیارت اربعین خاطر نشان کرد: کلمه اربعین به معنای چهل و چهلمین روز از وفات یا شهادت است و در روایات متعدد به عدد چهل اشاره شده است ، مانند روایت از امام صادق(ع) در خصوص کمال عقل در 40 سالگی ویا شهادت 40 مومن به پاک بودن میت در هنگام دفن. 

وی عنوان کرد: بنابر نقل برخی از علما اهل بیت امام حسین(ع)  در چهلمین روز شهادت امام(ع)  به کربلا رسیدند و روز اربعین که روز زیارت اهل بیت (ع) بوده روز الحاق سر مبارک امام حسین به بدن مطهرشان نیز هست لذا زیارت تجدید عهد و بیعت با سید الشهدا (ع) محسوب می شود. 

این کارشناس مذهبی افزود: زیارت ابا عبدالله (ع) به عنوان امام معصومی که در نهایت مظلومیت به شهادت رسیده از ناحیه اهل بیت(ع)  سفارش اکید شده است، لذا در کامل الزیارات تالیف ابن قولویه قمی نیز تاکید شده حتی در زمانی که توسط متوکل عباسی زمین قبر مطهر شخم زده شد و آب بسته شد به هر طریقی که شده حتی با بزل جان خود را برای زیارت برسانید. 

وی در خصوص زیارت اربعین امام حسین(ع) گفت: در روایت مشهوری از امام حسن عسگری(ع)  نقل شده است که ایشان فرمودند:« علامت های مومن پنج تا است که یکی از آنها زیارت اربعین است.» یعنی اگر کسی می تواند و استطاعت آن را دارد تا به زیارت برود باید در چهلمین روز بعد از شهادت خود رابه کربلای معلا برساند و حضرت را زیارت کند.

چوب چیان تصریح کرد: زیارت امام حسین (ع) برای افراد روحیه شهادت طلبی، ایثارگری و دفاع از شریعت پیامبراکرم (ص) را ایجاد می کند، به همین دلیل در روایات به زیارت اربعین اشاره شده است. 

وی افزود: این زیارت مبانی اعتقادی شیعه و مبانی اعتقادی پیروان مکتب ائمه اطهار(ع) را تقویت کرده وافکار و افعال زائر را تجدید می کند لذا هنگامی که زائر به وطن خود می گردد سعی می کند تا مدت ها این خاصیت و نورانیت زیارت را که کسب کرده و در وجود خود نگه دارد.

این کار شناس مذهبی در خصوص میزان ثواب این زیارت اضهار کرد: «جابر ابن عبدالله انصاری که در روایات از او به اولین زائر اربعین یاد شده هنگامی که در فرات به همراه عطیه کوفی غلام خودغسل می کرد، این غلام متوجه می شود که جابر به سمت قبر سید الشهدا (ع) قدم هایش را آهسته برمی دارد ، از او می پرسد: جابراین همه را ه را به شوق زیارت آمده ای پس چرا آهسته می روی و قدم هایت را کوتاه برمی داری ؟ جابر پاسخ می دهد: در ثواب زیارت شهید کربلا هر قدمی که ما برمی داریم قیامت حساب می شود »ولذا برای هر قدم در روایات آمده که حداقل آن یک حج مقبوله و یک عمره مقبوله نوشته می شود وتا 100 حج مقبوله و 100عمره مقبوله  هم در کتب دیگر و کامل الزیارات آمده است.   

وی افزود: این ثواب ها به جهت تشویق پیروان مکتب اهل بیت فراهم شده که هیچ گاه امام معصوم (ع) را چه در زمان حیات و چه پس از شهادت تنها نمی گذارند که این ارتباط با امام (ع) به جهت زیارت حفظ شده و این دقیقا مشی است که اهل بیت(ع)  برای پیروان آخر الزمانی خود در نظر گرفته اند.

چوب چیان خاطر نشان کرد: اگر قرار است امام در دنیا باشد و اعتقاد به امامت وجود داشته باشد باید پیوندمان با امام قطع نشود وعامل قطع نشدن این پیوند خواندن زیارت ائمه ای است .

وی افزود: ما در زیارت ابا عبدالله (ع) این عبارت را مکررا می خوانیم که حضرت فرمود:« أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ ؛ در این عبارت که می گوید ما شهادت می دهیم که شما نماز را اقامه کردید ،خواندن نماز با اقامه کردن آن متفاوت است و موضوع اقامه نماز است یعنی حضرت(ع)  نماز را برپا داشته است که به معنای آن است که حضرت(ع)  به گونه ای نماز را خواندند که در دید لشکر کوفه باشد و همین باعث شک در دلهای آنهایی شداصلا نمی دانستند  در مقابل چه کسی ایستاده اند. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: توصیه اهل بیت (ع) خصوصا در باب زیارت سید الشهدا(ع)  به این خاطر است که زیارت ایشان باید با یک خیزش مردمی و اعلان عمومی انجام شود و حرکت به گونه ای باشد که به گوش تمام بشریت برسد . 

وی افزود: همان طور که ابا عبدالله (ع) نماز را در حالی که می توانست در خیمه بر پا کند اما در جایی خواندند تا با انجام واجب الهی دشمن رسوا شود . 

چوب چیان بیان کرد: امیدوارم روزی بتوانیم به دنیا بفهمانیم ما به زیارت آقایی می رویم که در نهایت مظلومیت در کربلا به شهادت رسید اما با شهادت او طومار دشمنش پیچیده شد.

وی افزود: امام حسین(ع)  با شهادت خود به بشریت درس آزادگی و عزت داد . 

این کارشناس مذهبی با اشاره به مقبولیت طرح پیاده روی اربعین تاکید کرد: حرکت و خیزش مردمی به خصوص با پای پیاده بسیار در تقویت روحیه معنوی و انقلابی موثر است لذا توصیه مقام معظم رهبری در تمام این سالها این بوده که همه مسئولین نظام باید روحیه انقلابی داشته باشند و لازمه روحیه انقلابی داشتن تبعیت از بزرگترین انقلاب دگرگون ساز تاریخ است. 

وی در پایان گفت: راهپیمایی اربعین در تقویت روحیه انقلابی بسیار موثر بوده و این زیارت روزی از دورترین نقطه و قلب بلاد کفر کلید خواهد خورد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار