انتخابات آمریکا چیزی را در سوریه تغییر خواهد داد؟

در شرایطی که از شب گذشته تاکنون بخش عمده توجه بین المللی به انتخابات آمریکا و نتیجه آن معطوف شده، در سوریه و در جریان مبارزه با گروه های تروریستی در حلب، پیشرفت های مهمی حاصل شده که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر وضعیت میدانی در این کشور داشته باشد.

انتخابات آمریکا چیزی را در سوریه تغییر خواهد داد؟
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - در شرایطی که از شب گذشته تاکنون بخش عمده توجه بین المللی به انتخابات آمریکا و نتیجه آن معطوف شده، در سوریه و در جریان مبارزه با گروه های تروریستی در حلب، پیشرفت های مهمی حاصل شده که می تواند تأثیرات قابل توجهی بر وضعیت میدانی در این کشور داشته باشد. این در حالی است که نبرد رقه برای آزادسازی این شهر از دست داعش نیز ادامه دارد.

خبرگزاری «رویترز» گزارش داده که ارتش سوریه توانسته در یکی از مهمترین پیشروی خود از زمان آغاز عملیات حلب تاکنون، کنترل یکی از مناطق استراتژیک این شهر را به دست بگیرد. با این حال، منابع نزدیک به تروریست ها و معارضین، تأکید دارند که این هنوز به معنای پایان نبرد نیست.

منطقه موسوم به «1070» در حومه جنوب غربی حلب قرار داشته و در امتداد راهگذری است که به بخش های تحت کنترل دولت سوریه در حلب راه دارد. گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر که نزدیک به معارضین است، تأیید کرده که نیروهای دولتی توانسته اند کنترل کامل منطقه 1070 را به دست بگیرند. این منبع، موفقیت مذکور را مهمترین دستاورد ارتش سوریه در حلب از ماه سپتامبر تاکنون دانسته است.

یک منبع نظامی سوریه گفته ارتش این کشور و نیروهای متحد آن، اکنون این منطقه و تپه های اطراف آن را به کنترل کامل خود درآورده اند. این در حالی است که از تابستان تاکنون، ارتش سوریه تلاش های متعددی را برای به دست گرفتن کنترل این منطقه انجام داده بود. منابع نزدیک به حزب الله نیز گزارش های مشابهی را درباره این منطقه مخابره کرده اند.

با این وجود، سرکردگان دو گروه تروریستی فعال در حلب می گویند نیروهای آنان هنوز در تلاش برای بازگشت به مناطق تصرف شده پیشین هستند.

ادامه عملیات در رقه

پیشروی نیروهای ارتش سوریه در حلب در حالی رخ داد که عملیات نیروهای تحت حمایت آمریکا برای آزادسازی رقه از چنگ داعش نیز همچنان ادامه دارد. در همین راستا، روز گذشته پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد، آمریکا به حملات هوایی خود در حمایت از پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه در شهر «رقه» سوریه ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: «ما به حمایت از نیروهای شریک خود در منطقه سوریه در شرایطی که برای آزادسازی رقه تلاش می‌کنند، ادامه می‌دهیم و همکاری نزدیکی را با تمامی اعضای ائتلاف بین‌المللی برای تضمین موفقیت این عملیات خواهیم داشت».

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در کنفرانسی خبری اعلام کرد، عملیات آزادسازی شهر رقه در سوریه چندان آسان نیست و نیازمند زمان خواهد بود. وی گفت: «ما پیش بینی می کنیم که این عملیات در سوریه طولانی تر از حد انتظار شود و کار آسانی را نیز در پیش نداشته باشیم».

این در حالی است که طی روزهای اخیر و از زمان آغاز عملیات آزادسازی رقه، چالش های مهمی بر سر راه این عملیات بروز کرده که مهمترین آن ها، مخالفت ترکیه با حضور نیروهای کرد در عملیات آزادسازی این شهر است. با توجه به مخالفت های مکرر ترکیه، برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که حتی در صورت آزادسازی این شهر نیز وضعیت آینده آن بسیار پیچیده خواهد بود و در واقع، آزادسازی رقه به معنای بازگشت ثبات و آرامش به این شهر نخواهد بود.

از سوی دیگر، برخی نیز چنین ارزیابی می کنند که آغاز عملیات آزادسازی رقه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واقع تلاشی از سوی دولت اوباما برای کسب وجهه در آستانه انتخابات و شاید کمک به پیروزی آسان تر هیلاری کلینتون دموکرات بوده است.

می‌توان منتظر تحولی جدید بود؟

همچون بسیاری از مسائل دیگر بین المللی، اکنون توجه ناظران به نهایی شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معطوف شده تا مشخص شود آیا می توان انتظار تغییر رویکردی از سوی آمریکا در سوریه را داشت یا خیر. این در حالی است که از مدت ها پیش چنین گفته می شود که کلینتون رویکردی مداخله جویانه تر و ترامپ احتمالاً رویکردی منفعلانه تر در قبال سوریه اتخاذ خواهند کرد.

به هر حال، تاکنون دستکم روسیه نسبت به تغییر شرایط در سوریه پس از انتخابات آمریکا ابراز امیدواری کرده است. روز گذشته، نماینده روسیه در ژنو اعلام کرد، مسکو امیدوار است که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، بتوان درباره آتش‌بس حلب و خروج گروه‌های مسلح در چارچوب لوزان با واشنگتن به توافق رسید.

روسیه و آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر درباره آتش‌بس در سوریه به توافق رسیده بودند. بر اساس این توافق قرار بود، واشنگتن هر چه سریعتر میان تروریست‌ها و گروه‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو تفکیک ایجاد کند اما این اتفاق نیفتاد. علاوه براین قرار بود تا نیروهای مسلح در زمان اعلام آتش‌بس حلب را ترک کنند اما گروه‌های مسلح همچنان در حلب هستند.

منبع: تابناک

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.