لزوم همكاری مسئولین شاهین دژ در حفظ و مرمت حمام های تاریخی

معاون میراث فرهنگی استان ، همکاری و همسوئی مسئولین شهرستان شاهین دژ را در احیاء و مرمت حمام های قپان و محمودآباد ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ محمد فتحی معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به وظایف ذاتی این معاونت در حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی اقصی نقاط استان گفت : برای به سرانجام رساندن این رسالت مهم ، همکاری و تعامل سایر دستگاهها ی اجرایی و مسئولین شهرستانی ضروری و مورد انتظار است.
وی به حمام قپان شاهین دژ اشاره کرد و افزود : در سنوات گذشته این بنای ارزشمند مورد مرمت قرار گرفته و ایرادات اساسی آن رفع شده است با این حال ، حفاظت و نگهداری از آن همچنان مورد نیازاست .
فتحی ، احیاء کاربری بنا را مستلزم واگذاری تملک آن به اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان دانست و افزود : این بنا در مالکیت بنیاد مستضعفان شهرستان قرار دارد و علیرغم مکاتبات فراوان ، امکان واگذاری آن به این اداره کل میسر نشده است .
معاون میراث فرهنگی استان در خصوص حمام تاریخی محمودآباد که یکی دیگر از ابنیه شهرستان شاهین دژ است ، اظهار کرد : طرح مرمت این بنا ، تدوین و در دستور کار این معاونت قرار دارد و در صورت تخصیص اعتبارات لازم ، عملیات مرمتی آن شروع خواهد شد .
وی افزود : بودجه ای که برای مرمت و بازسازی حمام محمود آباد مصوب شده مبلغ یکصد میلیون ریال می باشد که البته هنوز تخصیص داده نشده است ، که در خوش بینانه ترین حالت ، کفاف هزینه های حفاظت اضطراری آن را نیز نخواهد کرد لذا امیدواریم که مسئولین محترم شهرستان توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
لازم به توضیح است که حمام های تاریخی قپان و محمودآباد شاهین دژ که مربوط به دوران قاجاریه هستند ، بشماره های 7861 و 31196 در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.