اصفهان؛

«پایتخت کتاب» موقعیتی برای ترمیم زیرساخت‌های فرهنگی کاشان

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: دریافت عنوان پایتخت کتاب کشور می‌تواند موجب ترمیم و اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی و حوزه کتاب‌خوانی این شهرستان شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مصطفی جوادی عصر امروز در حاشیه بازدید از مجتمع فرهنگی هنری شهر، اظهار کرد: این مجتمع با برخورداری از محیطی آرام و مطلوب و همچنین برخورداری از معماری اصیل مبتنی بر فرهنگ اسلامی - ایرانی می‌تواند به مکانی مناسب برای ترویج امر فرهنگ به‌ خصوص در زمینه کتاب‌خوانی تبدیل شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای دریافت عنوان پایتخت کتاب کشور، افزود: در حالی‌ که پس از کاندیدا شدن 23 شهر در سال نخستین و حضور کاشان در میان 15 نامزد دریافت این عنوان در میان حدود 100 متقاضی در سال گذشته، شاهد رقابت شدیدتری میان شهرها برای کسب این موقعیت در سال جاری هستیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با تأکید بر ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی هنری شهر خواستار انعقاد تفاهم‌نامه برای همکاری‌های بیشتر میان این اداره و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در زمینه‌های مختلف به‌ خصوص ارائه طرح‌های پایتخت کتاب شد.

وی همچنین در خصوص طرح‌های اجرایی در زمینه پایتخت کتاب، از «صبحگاه کتاب»، «زنگ کتاب پدرها و مادرها» و «تعویض کتاب در نماز جمعه» به‌ عنوان برخی از این طرح‌ها نام برد و معرفی نویسندگان و مؤلفان بومی منطقه به همراه ایجاد ارتباط میان حلقه‌های مؤثر در زمینه کتاب‌خوانی را ازجمله اهداف اجرای این طرح‌ها ذکر کرد.

جوادی با یادآوری اقدامات صورت گرفته برای ایجاد موج مطالعه اذعان داشت: با ارائه طرح‌های خلاقانه، نوآورانه و در عین‌ حال اجرایی می‌توان در زمینه ترویج کتاب‌خوانی و ایجاد عزم عمومی در امر مطالعه گام‌های بلندتری برداشت.

وی با استقبال از طرح متن‌خوانی هفتگی کتاب «انسان 250 ساله» در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، از اجرای طرح در این اداره خبر داد و آن را الگویی مناسب برای اهتمام به امر مطالعه و کتاب‌خوانی در مجموعه‌های فرهنگی دانست.

مجتبی رضازاده نیز در این جلسه با تأکید بر رویکرد جامع­ نگرانه این سازمان در حوزه فرهنگ و هنر، بیان کرد: این سازمان ضمن رعایت و ایستادگی بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی، حضور همه قشرها و سلیقه‌ها را در عرصه فرهنگ امری لازم و البته سودمند می‌داند.

وی با تأکید بر اینکه ترویج کتاب‌خوانی با شعار میسر نمی‌شود، گفت: این حرکت ابتدا باید از سوی متولیان امر فرهنگ آغاز شود تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجرایی، گام‌های عملی در مسیر توسعه بحث مطالعه و کتاب‌خوانی برداشته شود.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان همچنین خواستار ارائه طرح‌های تشویقی در زمینه کتاب‌خوانی در نهادها و ادارات شد و آثار مرتبط با مفهوم «مدیریت جهادی» را به‌ عنوان موضوعات مورد مطالعه برای مدیران و مسؤولان ضروری خواند.

مشاور شهردار کاشان با اشاره به تشکیل کارگروه کتاب‌خوانی در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، خواستار ایجاد کمیته‌های تخصصی در شورای فرهنگ عمومی در این زمینه برای عملیاتی ساختن ایده‌ها و طرح‌های کارآمد حوزه کتاب‌خوانی شد.

رضازاده با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه اهدای کتاب و آثار فرهنگی، اقدامات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان در این عرصه را یادآور شد و تبدیل آن به سیاستی هماهنگ از سوی سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های شهرستان را بسیار حائز اهمیت دانست.

وی همچنین مجتمع فرهنگی هنری شهر را بستری مناسب برای گسترش مباحث فرهنگی دارالمؤمنین کاشان قلمداد و بر آمادگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برای میزبانی از جلسات و برنامه‌های فرهنگی در این مجتمع تأکید کرد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.