محافظت از ستون فقرات فک با فیشورسیلنت

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پوشاندن شیارهای دندان شماره 6 به عنوان ستون فقرات فک در دوران مدرسه اهمیت ویژه ای دارد.

جلال‌الدین امیری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره طرح وارنیش فلورایدتراپی در سطح مدارس استان همدان اظهار داشت:  فلوراید نقش بسیار موثری در پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارد و بر همین اساس است که محلول‌ها و خمیردندان‌های حاوی فلوراید تهیه و تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از فلوراید کمک شایانی در پیشگیری از پوسیدگی دندان خصوصا در کودکان و نوجوانان که در سنین رشد و مرحله تکامل دندان‌ها هستند، می‌کند.

امیری افزود: با وجود اینکه ایران در سطح منطقه از لحاظ شاخص‌های بهداشتی پیشرفته است اما از نظر بهداشت دهان و دندان پیشرفت چشمگیری نداشته و برای جبران این نقص وزارت بهداشت راه‌هایی از جمله فلورایدتراپی در مدارس را در نظر گرفته است.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: طرح فلورایدتراپی از سال گذشته در استان همدان با پوشش 100درصدی و در دو مرحله صورت گرفت.

امیری در این رابطه افزود: با هماهنگی معاونت بهداشتی و اداره کل آموزش و پرورش استان همدان دانش آموزان اول تا پایه ششم مدارس کل استان از ژل فلوراید استفاده و مورد بررسی مشکلات دندان قرار گرفتند.

وی در خصوص مرحله اول و دوم طرح وارنیش فلورایدتراپی در استان گفت: مرحله اول فلوراید تراپی سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی انجام و مرحله دوم آن اردیبهشت سال 95 صورت گرفت.

امیری ادامه داد: در این طرح حدود 150 هزار دانش آموز مورد بررسی مشکلات پوسیدگی دندان و پوشش طرح فلورایدتراپی قرار گرفتند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره مرحله سوم طرح فلورایدتراپی در سطح مدارس استان گفت: مرحله سوم این طرح از یازدهم آبان ماه آغاز و تا پایان پوشش 100درصدی کلیه دانش آموزان استان ادامه خواهد داشت.

وی در همین رابطه تصریح کرد: با عقد قرارداد با شرکت‌های خصوصی در استان این طرح در شهرهای بزرگ توسط نیروهای آموزش دیده انجام می‌شود و بهورزان در روستاها این وظیفه را بر عهده دارند و تحت نظر یک دندان پزشک کار فلورایدتراپی انجام می‌شود.

امیری بیان کرد: با ارسال یونیت‌های سیار به روستاها دانش آموزانی که مشکلات دهان و دندان و پوسیدگی دندان دارند مورد بررسی و در سامانه ثبت خواهد شد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در کنار طرح فلوراید تراپی به دانش آموزان جهت رعایت بهداشت دهان و دندان و نحوه صحیح مسواک زدن آموزش‌های لازم داده می‌شود.

امیری به هزینه‌های فلوراید تراپی در مطب‌های دندان پزشکی اشاره و گفت: هزینه هر بار فلورایدتراپی در مطب دندان پزشکی بین 80 تا 100 هزار تومان است و برای بسیاری از خانواده‌ها چنین امکانی وجود ندارد که فرزند و یا فرزندان خود را سالی دوباره برای فلورایدتراپی به دندان پزشکی ببرند.

وی در همین خصوص ادامه داد: این طرح رایگان به خانواده ها با هر سطح درآمدی این امکان را می‌دهد که مشکلات پوسیدگی دندان در کودکان خود را کاهش دهند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درخصوص فیشورسیلنت نیز گفت: فیشورسیلنت برای حفظ دندان شماره 6 است.

وی ادامه داد: دندان 6 ستون فقرات فک محسوب می‌شود و حفظ آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیری افزود: توسط یک کامپوزیت شیارهای دندان شماره 6 پوشانده شده و از پوسیدگی این دندان مهم و جلوگیری از تغییر شکل فک پیشگیری خواهد شد.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان گفت: در این  طرح به دانش آموزان پایه اول ابتدایی مسواک و خمیردندان هدیه داده می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار