اردبیل؛

افزایش کشت مستقیم زراعت سیب زمینی در شهرستان نمین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین استان اردبیل از افزایش کشت مستقیم زراعت سیب زمینی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ محمد حسنی گفت: با افزایش کشت مستقیم زراعت سیب زمینی دوره های آبیاری کاهش می یابد و نتیجه ثمر بخش اصلاح الگوی کشت نمایان می شود.

وی افزود: از چالش های مهم بخش کشاورزی، محدودیت منابع آبی و کاهش حاصلخیزی خاک است که عمدتاً از کشت زراعت سیب زمینی متأثر بوده است، فرسایش بادی خاک در فصل پاییز از خاک های بدون پوشش گیاهی که به منظور کشت سیب زمینی آماده شده اند، زندگی روزمره مردم را مختل و از طرفی باعث از بین رفتن ذرات خاک می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین استان اردبیل گفت: در این راستا کشت مستقیم سیب زمینی با رویکرد جلوگیری از فرسایش بادی و تلفات آب و همچنین افزایش حاصلخیزی خاک از سال ۹۴ با نیم هکتار شروع و در سال ۹۵ به ۲۰ هکتار افزایش پیدا کرد و با این رویکرد با افزایش کشت مستقیم زارعت سیب زمینی عملا ً توانستیم در راستای اصلاح الگوی کشت با کاهش دوره های آبیاری برای مقابله با بحران خشکسالی و کم آبی به نتایج ثمر بخشی دسترسی پیدا کنیم .

حسنی با اشاره به مزایای کشت سیب زمینی به صورت مستقیم افزود: با استفاده از این تکنیک کشاورزان ما قادر خواهند بود با فرسایش بادی خاک که تهدید جدی در خصوص کاهش میزان حاصلخیزی خاک در اثر مرور زمان است، مقابله کنند.

وی گفت: از طرف دیگر کشت سیب زمینی به صورت مستقیم باعث می شود که ساختمان خاک حفظ شده و همیشه بستر مناسبی برای رشد و نمو غده های سیب زمینی در خاک مهیا باشد و از همه مهم تر در این روش کشت تعداد دوره های آبیاری را به نسبت زمانی کاهش می یابد و باعث حفظ رطوبت خاک می شود که این امر با توجه به کاهش آب سفره های زیر زمینی و کاهش نزولات آسمانی و بحران آب ارزش و اهمیت خود را بیش از پیش نشان می دهد.

وی افزود: با استفاده کشت سیب زمینی به صورت مستقیم سال به سال به حاصلخیزی و افزایش بازده خاک های زراعی افزوده می شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.