میرفتاح در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فضای مجازی به مطالعه و کتابخوانی لطمه می‌زند

اطلاعاتی که از طریق کتاب به دست می‌آوریم، نسبت به فضای مجازی مستندتر است.

فضای مجازی به مطالعه و کتابخوانی لطمه می‌زند
منصوره میرفتاح، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص گرایش بیشتر مردم به مطالعه در فضای مجازی گفت: در صورتی که مطالعه‌های ما در حد کتاب‌های الکترونیک باشد، نسبت به سایر فضاهای مجازی قابل پذیرش‌تر است. با وجود آنکه در آن حالت نیز بوی کاغذ از یادمان می‌رود و انرژی که نگاه کردن به صفحه‌های کاغذ دارد، با صفحه رایانه متفاوت است. نور آبی که از مطالعه در فضای مجازی به چشم فرد وارد شود، سبب خستگی زودتر فرد و در نتیجه سطح مطالعه وی کم می‌شود. این مسئله در مطالعاتی که روی مطالعه در صفحه مجازی شده، به اثبات رسیده است.

وی افزود: افراد هنگام مطالعه در فضای مجازی با اطلاعات مستند مواجه نیستند. در صورتی که فیلترهای مشخصی برای کتاب وجود دارد. هرچند در این حوزه نیز ضعف‌هایی داریم اما اطلاعاتی که از طریق کتاب به دست می‌آوریم، نسبت به فضای مجازی مستندتر است. این مطلب بخصوص در مورد اطلاعات تاریخی صدق می‌کند که در آن هرکس به زعم خود می‌نویسد. به طور معمول صفحات مجازی از نظر سندیت مطلب مشکل دارد. 

این نویسنده با اشاره به تلاش برای مطالعه کتاب در برنامه «کتاب باز» اظهار داشت: به دلیل در دسترس بودن و ارزان‌تر بودن فضای مجازی نسبت به کتاب است که مردم بیشتر در این فضا مطالعه می‌کنند. هرچند کتاب نسبت به کالاهای دیگر چندان گران نیست؛ اما مردم توان خرید آن را ندارند. به همین دلیل سراغ مطالعه در فضای مجازی می‌روند.

میرفتاح ادامه داد: مطالعه در این فضا را در جایی که می‌توان کتاب مطالعه کرد، توصیه نمی‌کنم. مگر آنکه مطالبی را از سایت‌هایی بگیریم که نوشته‌های آن مستند است. مطالب نادرست متاسفانه میان مردم تبادل می‌شود. با این شیوه مطالعه در فضای مجازی به طور کلی آرام آرام به فرهنگ عمومی‌مان آسیب می زنیم.  
 

انتهای پیام/
 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار