دستکاری DNA با کشیدن سیگار

دانشمندان دریافتند سیگار کشیدن علاوه بر آنکه مشکلات ریوی ایجاد می‌کند، می‌تواند جهش و اختلالات DNA را هم باعث شود.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،سیگار کشیدن معایب فراوانی دارد که همواره در مورد آن صحبت شده است. ولی این نخستین باری است که دانشمندان متوجه شدند استعمال دخانیات می‌تواند جهش DNA را هم باعث شود و در این زمینه هم اختلالات جدی ایجاد کند.
 
دانشمندان برای آنکه متوجه شوند استعمال دخانیات چگونه می‌تواند باعث دستکاری شدن ساختار DNA شود، سیستم ژنتیک هزاران تومور که در بدن بیماران مختلف بروز کرده بود را بررسی کردند و در پایان مشخص شد یک فرد سیگاری که تنها 20 روز است به استعمال دخانیات رو آورده، در طول یک سال با بیش از 150 اختلال ژنتیکی مواجه می‌شود و بیشتر آنها سراغ DNA این فرد می‌روند.
 
محققان بر اساس تحلیل‌های خود روی DNA تومورها توضیح دادند که همین سیگار کشیدن‌های ساده چگونه می‌تواند ساختار DNA در بدن افراد را بهم بریزد و در نهایت بروز بیماری سرطان را باعث شود.
 
«پامِلا پوگ» که هم‌اکنون 69 سال دارد در سال 2013 متوجه شد به بیماری سرطان مبتلا شده است. او از سن 17 سالگی سیگار کشیدن را آغاز کرده بود و در سن 50 سالگی این اعتیاد را کنار گذاشت. ولی دانشمندان متوجه شدند به دلیل بروز اختلالات در DNA، او پس از ترک سیگار هم به سرطان مبتلا شده است.

منبع:خبرگزاری فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار