رقابت انستیتو پاستور ایران با دانشگاه‌های علوم پزشکی/ انتقال فناوری این موسسه به شبکه بین‌المللی

وزیر بهداشت در اجلاس منطقه‌ای انستیتو پاستور از آمادگی کامل انتقال فناوری این موسسه در ایران به سایر کشورها خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن هاشمی وزیر بهداشت در اجلاس منطقه‌ای MATI (انستیتو پاستورهای کشورهای الجزایر، تونس، مراکش و ایران) که امروز در انستیتو پاستور ایران برگزار شد، گفت: این موسسه در مقر اصلی، تهران با هدف ارتقای بهداشت عمومی تأسیس شد و با شبکه بین‌المللی انستیتو پاستور جهان به ویژه در پاریس، تونس و مراکش همکاری‌های گسترده‌ای داشته و مشارکت با سازمان‌های جهانی از نماد بارز فعالیت آن در یک قرن اخیر بوده است.

وی بیان کرد: اجرای طرح پیشرفته در زمینه علوم پایه، تولید داروها و کیت‌های تشخیصی و همچنین تأمین ملزومات علمی و تخصصی سلامت مردم و پیگیری ارتباط با صنعت کاربردی از اهداف این موسسه محسوب می‌شود. نگاه اجمالی به انستیتو پاستورهای جهان نشان‌دهنده فعالیت آنها حول محورهای تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی است. همچنین این موسسه همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور از سال 2006 مورد ارزیابی قرار گرفت و توانست به جهش علمی به رتبه نخست در منطقه دست پیدا کند.

وی با بیان هدف این اجلاس افزود: طراحی یک الگوی جامع در تولید خدمت و آموزش از اهداف این اجلاس است تا بسترهای لازم جهت تدوین الگوی ارزیابی جامع فراهم شود.

هاشمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران موقعیت و قابلیت‌های انستیتو پاستور را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که همزمان با اجرای طرح تحول سلامت تغییر چشمگیری را برای این موسسه رقم بزند و از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی آن استفاده کند.

وزیر بهداشت آمادگی این موسسه را برای انتقال فناوری بر اساس قراردادهای مشخص اعلام کرد و ادامه داد: انستیتو پاستور ایران برای انجام مأموریت سازمان جهانی بهداشت در جهت پیشگیری از بیماری های عفونی و شناخت بیماری‌های نوپدید و بازپدید آمادگی کامل دارد از طرفی جمهوری اسلامی ایران در پی میل به هدف خودکفایی ملی در کلیه عرصه‌ها است.

وی طرح تحول سلامت را جدیدترین سیاست در کشور خواند و گفت: این طرح با هدف تحول در خدمات سلامت در کلیه بیمارستان‌های دولتی با هر گونه معضل هزینه اجرا شد که مبتنی بر استراتژی ملی پنج ساله و مشتمل بر مداخلات گوناگون از جمله افزایش پوشش بیمه‌ای، افزایش کیفیت خدمات و افزایش پوشش مراقبت‌های بهداشتی بود که بازخوردهای مثبتی را با خود همراه داشت.

هاشمی عنوان کرد: بیش از 60 مرکز تحقیقاتی پزشکی در کشور دارنده رتبه 16 جهان و رتبه اول در منطقه هستند که امیدواریم تا 10 سال آینده به رتبه 10 ارتقا پیدا کنیم.

وی یادآور شد: انستیتو پاستور ایران به عنوان نهاد ملی کشور در حوزه سلامت به عنوان عامل تقویت کننده از جمله احداث آزمایشگاه مرجع نقش جدی‌ ایفا کرده است و آمادگی هر گونه همکاری را برای ارتقای فناوری واکسن ب.ث.ژ، آموزش فناور و کارشناس تولید واکسن در شبکه بین‌المللی انستیتو پاستورها و سایر موسسات تحقیقاتی دارد. هدف از تشکیل این اجلاس تبادل ایده در راستای ایجاد فراهم‌افزایی و ترویج همکاری بین‌المللی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.