90 درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري و درمان است/

سودجويی برخی پزشكان از پنهانكاری سرطان

سالی 90 هزار بيمار سرطانی به 300 هزار بيمار كنونی اضافه می‌شوند و بنا به تأكيد رئيس انجمن راديوتراپی آنكولوژی ايران چيزی حدود نيمی از اين بيماران جانشان را از دست می‌دهند.

سودجويی برخی پزشكان از پنهانكاری سرطان
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سالی 90 هزار بیمار سرطانی به 300 هزار بیمار كنونی اضافه می‌شوند و بنا به تأكید رئیس انجمن رادیوتراپی آنكولوژی ایران چیزی حدود نیمی از این بیماران جانشان را از دست می‌دهند. این در حالی است كه به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و 50 درصد آنها قابل درمانند و حداقل نیمی از بیماران سرطانی كه طی روند درمان جانشان را از دست می‌دهند می‌توانند زنده بمانند، اما منافع مالی برخی پزشكان مانع از آن می‌شود تا بیمار را به مسیر درست درمان هدایت كنند.
 
شیمی‌درمانی سال‌هاست كه برای ما به نماد درمان سرطان تبدیل شده و دیدن چهره تكیده بیماران شیمی درمانی با ضعف جسمانی فراوان و موهایی ریخته حكایت از عمق فاجعه دارد، این در حالی است كه با پیشرفت علم و تكنولوژی بسیاری از انواع سرطان‌ها با روش‌هایی نظیر آنكولوژی یا پرتو درمانی می‌توانند با هزینه و عوارض كمتر درمان شوند، هر چند برخی پزشكان برای منافع خود سد این مسیر می‌شوند و ترجیح می‌دهند بیمار را به جای معرفی به تخصص‌های مكمل درمان سرطان جراحی كنند یا برای درمانش از داروهای گرانقیمت شیمی‌درمانی استفاده كنند، آن هم در شرایطی كه بنا به تأكید رئیس انجمن آنكولوژی ایران شیمی درمانی تنها 10 درصد در بهبود بیمار مؤثر است.
 
رئیس شانزدهمین كنگره بین‌المللی گوارش و كبد ایران با رد موضوع سونامی سرطان در ایران می‌گوید: سرطان در ایران از متوسط جهانی كمتر است، ولی كشورمان رو به پیری پیش می‌رود و امید به زندگی نیز در ایرانی‌ها در مدت 40 سال بالغ بر 30 سال افزایش یافته است، به طوری‌كه امید به زندگی مردان ایرانی در بدو تولد 77 سال و در زنان در بدو تولد 81 سال افزایش یافته است و همین افزایش سن موجب افزایش بروز سرطان شده است. به گفته ملك زاده 50 درصد سرطان‌ها قابل درمان و 40 درصد آنها قابل پیشگیری است و طی 15 سال گذشته میزان مرگ و میر سرطان نسبت به سال‌های دیگر 20 درصد كاهش یافته است. رئیس شانزدهمین كنگره بین‌المللی گوارش و كبد ایران عواملی همچون مصرف تریاك، ‌قلیان و سیگار و همچنین فقدان بهداشت دهان و دندان و مسواك زدن را از جمله مواردی عنوان می‌كند كه منجر به افزایش انواع و اقسام سرطان‌ها از جمله سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود.
 
هزینه‌های درمان سرطان 120 برابر شده است

حتی با پذیرش آمار ملك‌زاده درباره پایین‌تر بودن نرم ابتلا به سرطان در ایران نسبت به دیگر نقاط دنیا باز هم سالی 90 هزار ابتلای جدید به سرطان عدد قابل‌توجهی می‌شود كه می‌تواند بار مالی زیادی را به بیماران و جامعه تحمیل كند. به خصوص اینكه اغلب اوقات سرطان‌ها به موقع تشخیص داده نمی‌شوند و گاهی وقت‌ها هم برخی پزشكان برای درمان این بیماری پر‌هزینه‌ترین مسیر را به بیمار نشانی می‌دهند. رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی با انتقاد از تشخیص ندادن به موقع سرطان در كشور معتقد است: در ایران این تشخیص به موقع نیست و همین امر هزینه‌های درمان را بالا برده است. آنطور كه عباس كبریایی زاده می‌گوید، بیشترین اثربخشی داروها در مراحل درمان بیماری، مرحله تشخیص است كه در این مرحله سهم داروها بسیار كم است و برعكس در زمان اوج ابتلا، هزینه‌های درمانی بسیار بالاست. برخی از داروهای ضد سرطان هزینه‌ای بیش از ٦٠٠ میلیون تومان دارند و برخی با ٥ میلیون تومان به طور كامل اثربخش‌ هستند. وی تصریح می‌كند: سرطان بیماری رو به رشدی در كشورمان است تا جایی كه هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی در سال‌های اخیر ١٢٠ برابر شده است.
 
پنهان كردن روش درمان

با وجود این خیلی وقت‌ها راه‌های بهتری برای درمان سرطان وجود دارد. به طور نمونه علیرضا نیكوفر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران استفاده از رادیوتراپی برای درمان بیماران سرطانی را بهتر از شیمی درمانی و جراحی می‌داند.

وی با تأكید بر اینكه در كشورهای اروپایی برای درمان سرطان پروتكلی حاكم است و باید متخصصان مربوطه از جمله متخصص آنكولوژی و پاتولوژی در یك گروه درمانی بر شیوه درمان سرطان هر بیمار به توافق برسند و اگر خردجمعی بر درمان یك بیمار حاكم نباشد، اصلاً بیمه هزینه‌ای نمی‌دهد. در حالی كه در ایران پزشك شخصاً برای درمان بیمار سرطانی تصمیم می‌گیرد كه به دلیل فقدان خردجمعی ممكن است بهترین تصمیم نباشد. نیكوفر تأكید می‌كند: خیلی وقت‌ها درمان‌های سرطان قابل بازگشت نیست و بیماری كه جراحی شده یا شیمی درمانی شود دیگر نمی‌تواند درمان پرتو درمانی دریافت كند.

وی تصریح می‌كند: اگر برای تسكین درد بیماران مبتلا به سرطان از رادیوتراپی استفاده كنیم، مؤثرتر از شیمی درمانی و جراحی است زیرا باعث می‌شود، كیفیت زندگی این بیماران و طول عمر آنها افزایش یابد.
 
از نگاه دبیر علمی یازدهمین كنگره بین‌المللی كلینیكال آنكولوژی برخی پزشكان راهكارهای درمانی ارزانتر را از بیمار پنهان می‌كنند تا خودشان وی را جراحی كنند. در حالی كه هزینه و عوارض رادیوتراپی در اغلب موارد به مراتب كمتر از جراحی و شیمی درمانی است. البته اگر منافع پزشكان اجازه بدهد كه بیمار را در این مسیر درمانی قرار بدهند.

وی اظهار داشت: متأسفانه در بحث تجهیزات رادیوتراپی نسبت به كشورهای غربی عقب‌تر هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران ادامه داد: عوارض عمومی رادیوتراپی نیز كمتر از شیمی درمانی است.

منبع : روزنامه جوان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار