مشهد؛

توقف نخستین پروژه فاضلاب بخش خصوصی کشور در کاشمر

پروژه فاضلاب کاشمر که برای اولین بار در کشور توسط بخش خصوصی در حال انجام بود به دلیل مشکلات مالی متوقف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیر امور آب و فاضلاب شهری کاشمر گفت: هر چند طرح فاضلاب این شهرستان در حالت عادی باید 30 سال دیگر اجرا می‌شد، اما با ورود بخش خصوصی برای اولین بار در کشور این پروژه زودتر از معمول اجرایی شد.

علی اصغر پاکروان با اشاره به این‌که برای مقابله با بحران آب حاکم بر کشور و کاهش میزان بارندگی اجرای پروژه آب و فاضلاب در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، افزود: این پروژه در منطقه از سوی بخش خصوصی به منظور حفظ منابع آبی و کمک به بخش کشاورزی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه پروژه فاضلاب کاشمر به روش بیع متقابل با سرمایه گذاری بخش خصوصی از سال 87 شروع و از سال 89 تفاهمنامه سرمایه‌گذار و آبفای کاشمر منعقد شد، گفت: به دلیل ناشناخته بودن برخی چالش‌های پیش رو و جدید بودن نوع کار در کشور عملیات اجرایی این پروژه از 2 سال قبل آغاز شد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان این‌که از 2 سال گذشته تاکنون حدود 17‌کیلومتر از پروژه اجرا شده، در صورتی‌که شبکه توزیع آن 300 کیلومتر است، افزود: با وجود این‌که عملیات اجرایی این پروژه تا ماه مبارک رمضان امسال ادامه داشت، اما از آن زمان به دلیل مشکلات مالی متوقف شده است.

پاکروان بابیان اینکه سرمایه گذار از ماه رمضان پروژه را تعطیل و بر سر پروژه حاضر نشده است، افزود: سرمایه‌گذار برای رفع مشکلات مالی برای ادامه پروژه فاضلاب به دنبال وام از صندوق توسعه ملی است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهری کاشمر با اشاره به این‌که با به نتیجه رسیدن این پروژه برای 300 نفر اشتغالزایی خواهد شد، گفت، ادامه داد: با توجه به کم آبی منطقه اجرای طرح فاضلاب یکی از ضرورت‌های کاشمر است که به تبع اجرای آن پساب حاصله در سطح بیش از 2‌هزار هکتار زمین کشاورزی قابل استفاده خواهد بود.

پاکروان افزود: با توجه به این‌که بیش از 90 درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اجرای این طرح می‌تواند مصرف آب از سفره‌های زیرزمینی را در بخش کشاورزی به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.