باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

امروز در انتخابات آمریکا / از نتایج آخرین نظرسنجی‌ها تا پیشگویی میمون چینی درباره نتیجه انتخابات

با وجود برتری کلینتون در نظرسنجی‌های ملی، ترامپ در ایالت‌های تعیین‌کننده شانه به شانه او حرکت می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تا انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا تنها 3 روز دیگر باقیست. در حالی که نظرسنجی‌های ایالتی حاکی از رقابت تنگاتنگ هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در ایالت‌های تعیین‌کننده است، اما در نظرسنجی‌های ملی نامزد انتخاباتی دموکرات‌ها همچنان از رقیب جمهوری‌خواه خود جلوتر است.

خبرگزاری رویترز امروز در جدیدترین نظرسنجی مشترک خود با موسسه افکارسنجی ایپسوس، از برتری 5 درصدی کلینتون بر ترامپ طی پنج روز گذشته خبر داد؛ اما در عین حال اعلام کرد فاصله این دو در ایالت‌های سرنوشت‌ساز فلوریدا، کارولینای شمالی و میشیگان که شکست هریک از نامزدها می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع دیگری تغییر دهد، به شدت به یکدیگر نزدیک شده است. (اینجا)

واشینگتن پست و ای‌بی‌سی نیوز نیز که در نظرسنجی مشترک هفته گذشته خود برای اولین بار احتمال پیروزی ترامپ را یک درصد بیشتر از کلینتون ارزیابی کرده بودند، امروز در آخرین نظرسنجی ملی خود از پیشرفت 5 درصدی نامزد دموکرات‌ها خبر دادند. بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی مشترک این دو، کلینتون اکنون با 47 درصد حمایت، فاصله خود با ترامپ را طی هفته اخیر از منفی یک به مثبت 4 درصد افزایش داده است.

با این حال، نظرسنجی جدید شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز امروز نشان داد فاصله نامزد دموکرات‌ها با رقیب جمهوری‌خواه خود در فاصله 3 روز تا برگزاری انتخابات به 2 درصد و در یک نبرد تن به تن بدون حضور دو نامزد دیگر انتخابات به تنها یک درصد رسیده است. موسسه «ریل کلیر پالیتیکس» که نتایج نظرسنجی‌های ملی انجام‌شده را با یکدیگر مقایسه می‌کند، نیز امروز در آخرین برآورد انتخاباتی خود اعلام کرد برتری کلینتون نسبت به ترامپ از 5 درصد در یکشنبه گذشته به کمتر از 2 درصد در روز جمعه کاهش یافته است. (اینجا)

ترامپ طی هفته‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها را "ساختگی" خوانده و عنوان کرده است نتیجه انتخابات امسال آمریکا مانند نتیجه همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تمام نظرسنجی‌ها را بی‌اعتبار خواهد کرد. اما صرف‌نظر از میزان اعتبار این نظرسنجی‌ها، در حال حاضر، تقریباً نتایج تمامی آنها به نفع کلینتون است و بانوی اول اسبق آمریکا، سوای نظرسنجی‌های داخلی، در میان صهیونیست‌ها نیز به مراتب از حمایت بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است. امروز یک نظرسنجی انجام‌شده در اراضی اشغالی فلسطین حمایت صهیونیست‌ها از ریاست جمهوری کلینتون و ترامپ را به ترتیب 49 به 32 درصد اعلام کرد. (اینجا)

با این حال، هرچند مسیر ترامپ برای پیروزی در انتخابات دشوارتر و ناهموارتر از کلینتون است، او با پیروزی در چند ایالت تعیین‌کننده می‌تواند به پیروزی در انتخابات امیدوار باشد. سی‌بی‌اس نیوز امروز نوشت ترامپ اگر 29 رای الکترال فلوریدا، 18 رای اوهایو و 15 رای کارولینای شمالی را کسب کند، 270 رای الکترال خود را که طبق قانون برای پیروزی در انتخابات لازم است، قطعی می‌کند. ضمن اینکه میزان مشارکت هواداران حزب دموکرات در انتخابات نیز می‌تواند در پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان تاثیرگذار باشد. (اینجا)

بی‌بی‌سی نیز امروز از قول تحلیلگران انتخاباتی خود نوشت ترامپ هیچوقت تا این اندازه به ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک نبوده و با پیشرفتی که در نظرسنجی‌ها داشته بعید نیست کلینتون نتواند۲۷۰ رای الکترال لازم را در رقابت با او کسب کند. به همین دلیل است که کلینتون و باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – طی هفته‌های اخیر بارها خواستار مشارکت حداکثری هواداران حزب دموکرات در انتخابات شده‌اند. (اینجا)

اوباما همانطورکه دیروز در مورد خطر ترامپ به مردم آمریکا هشدار داد و گفت سرنوشت آمریکا و جهان به انتخابات امسال بستگی دارد، امروز نیز در یک گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد رای دادن به ترامپ می‌تواند آسیب‌های زیادی برای آمریکا به همراه داشته باشد. وی در این مصاحبه از مردمی که قصد دارند با رای دادن به ترامپ، اعتراض خود را به نظام حاکم بر آمریکا نشان دهند خواست پیش از رای دادن، عواقب مخرب تصمیم خود برای آمریکا و جهان را در نظر بگیرند. (اینجا)

مایکل مور - مستندساز معروف آمریکایی – نیز امروز گفت مردمِ نگران و عصبانی آمریکا که از وضع موجود راضی نیستند می‌خواهند ترامپ را مانند یک کوکتل مولوتف به سمت نظام فعلی این کشور پرتاب کنند. (اینجا)

فیگارو نیز امروز در یک تحلیل اقتصادی نوشت در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، در صبح روز چهارشنبه بازارهای مالی آمریکا با سقوط شدیدی مواجه خواهند شد و در نخستین ساعات اعلام پیروزی او، ارزش سهام "وال استریت" بیش از 10 درصد کاهش خواهد یافت.

کلینتون نیز که امروز را در پنسیلوانیا گذراند، در سخنرانی خود در این ایالت بار دیگر رقیب جمهوری‌خواه خود را برای کسب منصب ریاست جمهوری آمریکا "نامناسب" خواند و گفت ترامپ به دلیل اظهارات تحقیرآمیزش درمورد زنان و سیاه‌پوستان، لیاقت رئیس جمهور شدن را ندارد. (اینجا)

البته این اظهارنظر کلینتون از سوی ترامپ بی‌پاسخ نماند و نامزد جمهوری‌خواهان امروز در یک سخنرانی انتخاباتی در نیوهمپشایر با اشاره به رسوایی ایمیلی نامزد دموکرات‌ها در زمان تصدی وزارت امور خارجه گفت کسی که نمی‌تواند ایمیل‌های خود را مدیریت کند چگونه می‌تواند یک کشور را هدایت کند. وی همچنین خطاب به هواداران خود در این ایالت گفت قصد دارد با تغییر مناسبات حاکم بر آمریکا، قدرت را از یک نظام سیاسی شکست‌خورده به آنها بازگرداند. (اینجا)

با وجود نگرانی‌هایی که احتمال پیروزی ترامپ در میان اقتصاددانان جهان و طبقه سیاسی حاکم بر آمریکا ایجاد کرده است، امروز در فاصله 3 روز تا برگزاری انتخابات، یک میمون پیشگوی چینی، ترامپ را به عنوان برنده نهایی انتخابات معرفی کرد! به نوشته واشینگتن پست، نام این میمون که مردم چین آن را یک میمون افسانه‌ای می‌دانند برای اولین بار در جریان مسابقات جام ملت‌های‌ اروپا در سال ۲۰۱۶ یعنی زمانیکه این میمون برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، پرتغال را به عنوان قهرمان جام انتخاب کرد، بر سر زبانها افتاد. 

امروز در انتخابات آمریکا / از نتایج آخرین نظرسنجی‌ها تا پیشگویی میمون چینی درباره نتیجه انتخابات

چینی‌ها طبق معمول این بار با قرار دادن چند موز در کنار عکس ترامپ و کلینتون، این میمون را در معرض انتخاب قرار دادند و او پس از اندکی تأمل، ترامپ را به عنوان فرد پیروز انتخاب کرد و صورت او را برای تبریک بوسید! شاید در شرایطی که اکثر تحلیلگران و نظرسنجی‌های انتخاباتی، کلینتون را پیروز انتخابات می‌دانند، این میمون پیشگوی چینی در نهایت نشان دهد که پیش‌بینی‌های او فراتر از تحلیل‌های پیچیده انتخاباتی است.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۵
من به شخصه میگم خانم کلینتون خیلی بهتره اون آقا یا خانم با چه منطقی میگه آقای ترامپ برای ایران بهتره؟؟؟آقای ترامپ یک جنگ طلبه تمام عیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۶ آبان ۱۳۹۵
ترامپ برای ایران بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۵ آبان ۱۳۹۵
در این شرایط بهتر است که مردم آمریکا به نظرسنجی ها و پیش بینی ها توجه نکنند بلکه با انتخاب نکردن هیچ یک از این دو فرد خود و دنیا را با آسیب و چالش مواجه نکنند. بسیار مایه تأسف است که کشوری با این امکانات به دست چنین افرادی بیفتد؛ کسانی که عزت انسانی و حتی احترام به رقیب را رعایت نمی کنند، کسانی که مشکل تربیتی دارند. باز هم جای صد تأسف دارد که حتی آنها حاضرند برای جمع کردن چند رأی بیشتر دم از دخالت ها و سیاست هایی بزنند که جان و مال انسانها را به مخاطره بیندازد.
آخرین اخبار