سهم 60 درصدی سرطان دستگاه گوارش در این بیماری/ مصرف مواد مخدر شیوع سرطان را افزایش می دهد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: یکی از عوامل ایجاد سرطان دستگاه گوارش مصرف مواد مخدر به ویژه تریاک است که مصرف آن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و رییس شانزدهمین کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران امروز در نشست خبری در پژوهشکده تحقیقات بیماریهای گوارش بیمارستان شریعتی گفت: یکی از مهم ترین مسائل امروز موضوع سرطان ها است که ما در پژوهشکده تحقیقات بیماریهای گوارش بیمارستان شریعتی بر این موضوع تمرکز داریم.

وی اظهار داشت: 60 درصد از سرطان های شایع در کشور در دستگاه گوارش است که سرطان معده، مری و لوزالمعده از جمله سرطان های سخت و غیر قابل درمان هستند.

ملک زاده بیان کرد: یکی از برنامه هایی که طی تحقیقات 20 سال در این حوزه انجام دادیم بررسی علت افزایش سرطان های گوارش و پیشگیری آن است.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران عنوان کرد: ما در حاشیه این کنگره مجموعه ای از محققان از سراسر جهان را برای این نشست علمی دعوت کرده ایم که بازدید از مراکز تحقیقاتی و درمانی سرطان در حاشیه این کنگره انجام می شود.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل ایجاد سرطان دستگاه گوارش مصرف مواد مخدر به خصوص تریاک است که مصرف آن در برخی استان ها 17 تا 18 درصد است و مصرف آن در افراد بالای 40 سال شیوع پیدا کرده است که گاهی مصرف مواد مخدر از سیگار بیشتر است.

ملک زاده با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش سرطان شیوع مصرف مواد مخدر است، اظهار داشت: در گذشته باور برخی افراد بر این بوده است که مصرف تریاک موجب درمان برخی بیماری های می شود، اما تحقیقات نشان داده است که مصرف این ماده مخدر موجب ایجاد سرطان در افراد می شود که شانس ابتلا به سرطان مری را تا 3 برابر، سرطان معده 2.5 تا 3 برابر، سرطان لوزالمعده 3 برابر، سرطان مثانه 4 برابر و سرطان ریه را 2 برابر می کند.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران عنوان کرد: دمین عامل ایجاد سرطان در افراد، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است که این افراد در معرض ابنلا به سرطان های مختلف هستند و در خصوص این موصوع در کنگره به تبادل بحث می پردازیم.

وی در ادامه افزود: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان موجب افزایش میکروب در سطح دهان می شود که این میکروب ها در دهان به مواد سرطان زا تبدیل می شوند که بلعیدن آن موجب ایجاد بیماری در افراد می شود.

ملک زاده با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی کنترل هپاتیت را از اهداف توسعه پایدار معرفی کرده است، بیان کرد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد و در دنیا نیز مطرح است موضوع هپاتیت است که با پیشرفت علم پزشکی می توانیم بگوییم که برنامه کنترل هپاتیت B و C در ایران و جهان برنامه ریزی شده است.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران عنوان کرد: در ایران برای کنترل و پیشگیری هپاتیت B مقدماتی فراهم شده و ما برنامه 5 ساله ی در این زمینه در نظر داریم تا هپاتیت B وC را حذف کنیم تا به افراد جدید منتقل نشود.

وی تصریح کرد: 180 هزار نفر در ایران به هپاتیت Cمبتلا هستند. این ویروس فقط در بدن افراد وجود دارد و تنها انسان ها موجب انتقال آن می شوند.

ملک زاده گفت: در گذشته داروی درمانگر هپاتیت C گران قیمت بود که در حال حاضر ما چند داروی موثر و ارزان قیمت را در کشور داریم که تحت پوشش بیمه هستند و برنامه ای در وزارت بهداشت تدوین شده تا تمام مبتلایان هپاتیت C را درمان کنیم.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران اظهار داشت: طرح انجام واکسن هپاتیت B را از مدتها قبل برای نوزادان آغاز نموده ایم و به افراد جوان نیز تعمیم داده ایم وقرار هست که همه  افراد زیر 40 سال را که انجام نداده اند واکسینه کنیم. همچنین داروی درمانگر هپاتیت B در ایران تولید می شود.

وی اذعان کرد: سیستم دارویی ما یک سیستم پیشرفته است و 98 درصد از افرادی که این داروها را مصرف می کنند ظرف سه ماه موجب پاک شدن ویروس از بدن می شود.

ملک زاده افزود: میزان شیوع سرطان در ایران 135 درصد هزار در سال است، یعنی از هر 100 هزار جمعیت 135 نفر سرطان می گیرند،  متوسط جهانی آن 185 در صد هزار در سال است که میزان شیوع آن در در سطح متوسط جهانی پایین تر است.

وی بیان کرد: در جامعه ما که تعداد افراد سالمند روز به روز در حال افزایش است و سرطان اساسا بیماری افراد مسن تر است. امید به زندگی در افراد ظرف 47 الی 48 سال گذشته 30 درصد افزایش پیدا کرده است. سن امید به زندگی در مردان 77 سال و در خانم ها 81 سال است.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران افزود: امروزه بیش از 50 درصد از سرطان ها قابل درمان و 40 درصد از آنها قابل پیشگیری است. ما اگر یک نظام سلامت کارآمد داشته باشیم، می توانیم مرگ و میر ناشی از آن را کاهش دهیم، که این کار را کرده ایم و طی 10 تا 15 سال گذشته میزان مرگ و میر سرطان 20 درصد نسبت به متوسط جهان کاهش پیدا کرده است.

ملک زاده اظهار داشت: سرطان روده بزرگ در ایران جزو سرطان های شایع است. این بیماری، جزء سرطان های قابل پیشگیری و درمان است. این سرطان یک بیماری ارثی است. که ما اولین مطالعه در خصوص سرطان روده بزرگ را در این مرکز و اسلامشهر انجام داده ایم و امیدواریم آن را در 5 استان انجام و پس از طی مراحل پایلوت در سراسر کشور تعمیم دهیم.

وی تصریح کرد: روش پیشگیری افراد دارای سابقه فامیلی باید 10 سال زودتر از آن فرد بیمار برای غربالگری مراجعه کنند و افرادی که دارای سابقه فامیلی نیستند از 50 سالگی باید برای غربالگری اقدام نمایند که به صورت چک کردن خون مخفی در مدفوع انجام می شود.

رییس کنگره بین المللی بیماریهای گوارش و کبد ایران عنوان کرد: در جهان حدود 60 درصد توانسته اند سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. یکی از برنامه های ما این است که آن را در کشور کنترل کنیم و مردم هم برای انجام این برنامه همکاری کنند.

وی اضافه کرد: سرطان معده شایعترین بیماری در مردان ایرانی است، برای سرطان معده هنوز یک برنامه غربالگری مورد توافق همه محققین و سایر سازمان ها تدوین نشده است. ما در حال یک مطالعه بزرگ در اردبیل و گلستان برای داشتن برنامه هستیم، که نیاز به زمان دارد.

ملک زاده در پایان گفت: این بیماری در طبیعت دو نوع است و در افراد غنی و فقیر دیده می شود. عوامل اصلی ایجاد آن پرخوری، چاقی، سیگار، تریاک است که نمک زیاد، استفاده نکردن کافی از میوه و سبزیجات و میکروب هلیکوباکتر در کنار سایر عوامل می تواند موجب ایجاد آن شود.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار