گیلان؛

کتاب و کتابخوانی، عامل ماندگاری فرهنگ ملل

گسترش کتاب و کتابخوانی، عامل ماندگاری فرهنگ ملل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گیلان؛ سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اعلام این مطلب گفت: ترویج و گسترش کتاب و کتابخوانی را عامل ماندگاری فرهنگ ملل و انتقال میراث فرهنگی و دستاوردهای فرهیختگان جامعه به نسل‌های بعدی است.

زهرا بدن آرا دلیل کتاب نخواندن بخشی از جامعه را آشنا نبودن با قدرت معجزه گر کتاب و لذت خواندن برشمرد و افزود: بر اساس اصل تبلیغ و ترویج "تجربه مثبت خواندن و تأکید بر لذت خواندن" تلاش می‌کنیم کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی در سبد کالای خانوارها جای بگیرد.

وی درصد شاخص‌کتابخانه‌های عمومی استان را رو به رشد اعلام و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی گیلان در شاخص فضا نسبت به سال قبل 16 درصد در بحث امانت 3 درصد و در شاخص عضویت 20 درصد رشد داشته است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی گیلان به فعالیت‌های انجام گرفته برای شاداب سازی کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: توجه به سلیقه و عقاید مخاطب در بحث تأمین منابع مطالعاتی، تبدیل کتابخانه‌ها به پاتوق‌های کتابخوانی، ایجاد جمع‌های دورهمی برای کتابخوانی، برگزاری نشست‌های کتابخوانی و نقد ادبی از جمله این موارد است.

بدن آرا با اشاره به اینک فضا و فیزیک کتابخانه می‌تواند در جذب مخاطب تأثیر زیادی داشته باشد، افزود: مناسب سازی فضا، چیدمان کتابخانه و مجهز کردن سالن‌های مطالعه به امکانات و تجهیزات سمعی و بصری جدید و مناسب روز و استفاده از فضای مجازی به شکل مثبت از راهکارهای ایجاد انگیزه و جلب مخاطب است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 101 کتابخانه در استان گیلان فعال است، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی گیلان در حال حاضر حدود 49 هزار و 700 نفر عضو و حدود یک میلیون و 680 نسخه کتاب دارند.


انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.