چارچوب سازی مجازی در پیچ و خم ها گم شد/ متولیان عملیاتی ورود کنند

با وجود اینکه اساس استفاده از هر فناوری فعالیت در چارچوب های آنست اما آنطور که پیداست چارچوب فضای مجازی کشور در پیچ و خم ها شکل گیری مانده است.

به گزارش خبرنگار دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طراحی چارچوب های سازنده در فضای فکری همیشه تاثیرگذاری عمیقی در افکار عمومی داشته اند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته این چارچوب ها به صورت ایدئولوژی و استراتژی مطرح می شود.

در غرب استراتژی مهمترین مسائل قرار گرفتن آن در مسیر تعیین قوانین است و اغلب سازمان های اطلاعاتی این استراتژی را تعیین می کنند، این سازمان ها برنامه ریزی را در این حوزه بر عهده می گیرند و گروه های مختلف و مرتبط به حوزه مد نظرشان را رصد می کنند، چارچوب ها بر اثرگذاری هر هدفی بر جامعه مورد نظر تعیین می شود و در ادامه کار عملیاتی آغاز خواهد شد.



استراتژی غرب برای حوزه مجازی

از این دو پارگراف کوتاه می توان فهمید که جامعه غربی که برخی از کشورهای آن سودای حکومت مطلق بر دیگر کشورهای جهان را دارند و بسیاری از علوم را در دل خود جای داده اند بی هدف و بیهوده بخشی از آن را در اختیار دیگر کشورها نمی گذارند بلکه با چارچوب تعیین شده سعی در اثرگذاری به نفع خود را دارند.

حوزه فضای مجازی که ابعاد مختلف و بسیار گسترده ای را دربر می گیرد نیز با توجه به نقش بی بدیلش در جوامع مختلف از تعیین استراتژی ها و چارچوب هایی که منجر به قانون شده اند مستثنی نیست و اولین استراتژی غرب برای حوزه فضای مجازی به طور قطع مدیریت این فضا است.

در فضای فکری غرب حوزه مجازی فضایی آزاد و غیر قابل کنترل نیست و باید به طور کامل برای جهت دادن به افکار عمومی مدیریت شود.



مولفه مهم مجازی که گم شده است

استراتژی ایجاد شبکه های اجتماعی به عنوان مهمترین مولفه برای دریافت اطلاعات از کاربران، استراتژی شنود که بر اساس آن الگوریتم های اجتماعی طراحی می شود، جمع آوری اطلاعات جهت دار و اهمیت آن برای تاثیرگذاری بر افکار و ... تنها چند مورد کوتاه از چارچوب سازی غرب در حوزه فضای مجازی و مدیریت بر این فضای گسترده است.

بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه چارچوب سازی در فضای مجازی پیشرو بوده اند و با طراحی شبکه های محلی و بومی، موتورهای جستجوگر بومی، کنترل فضا و ... سعی داشته اند تا چارچوب مجازی را متناسب با آنچه برای کشورشان نیاز است و البته از فضای جهانی دورشان نمی کند ترسیم کنند.

کره شمالی و جنوبی، چین، هند، ژاپن، آلمان، روسیه، آفریقای جنوبی، برزیل، جمهوری چک و بسیاری دیگر از کشورها به دلیل تسلط چند کشور برای مدیریت این فضا خودشان را از قید اینترنت جهانی رها کرده اند و حتی برخی از آنها از گوگل نیز به عنوان موتور جستجوگر استفاده نمی کنند زیرا آنها به دنبال اینترنت امن هستند، همان مولفه ای سالهاست در کشورها گم شده است.

حامد دَمساز مهندس شبکه و محقق فضای مجازی معتقد است در ایران مرکزی متولی فضای مجازی نیست و شاید در اسم و رسم کار بر عهده عده ای باشد اما در عمل هیچ کاری به درستی صورت نمی گیرد در حالی که در امریکا این فضا کاملا در اختیار NSA (آژانس امنیت ملی امریکا) یک مرکز کاملا نظامی است که کار تحلیل، بررسی و هدایت اطلاعات را بر عهده دارد.



نبود تعریف واحد مهمترین مشکل

وی در ادامه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص چارچوب فضای مجازی در ایران و غرب گفت: یکی از مهمترین مولفه های چارچوب سازی در فضای مجازی تعریف مشخص از این فضا است، متاسفانه تعریف مشخصی در بین متخصصان ما از این فضا نیست و اگر فردی هم از این فضا تعریفی را ارائه می دهد اطلاعات و مفاهیم کپی شده ای است که با آن مانوس نیستیم.

دَمساز اظهار داشت: نبود تعریفی واحد و جامع از فضای مجازی در کشور موجب می شود تا قوانین درستی نیز در این حوزه شکل نگیرد در حالی که حدود 70 سال پیش در غرب تالیفات مهمی در حوزه مجازی شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که ایران از جمله اولین کشورهایی بود که اینترنت پس از جهانی شدن در آن وارد شد، تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگی را در بین مردم نهادینه کنیم باید به آن مولفه در بازه زمانی بلند فکر کنیم و آن را در قالب یک پروسه ببنیم نه یک پروژه، زیرا پروژه در کوتاه مدت به نتیجه می رسد و این امر برای برنامه های فرهنگی و تکنیکال موثر نخواهد بود.

این محقق فضای مجازی نبود تعریف واحد از فضای مجازی، کمرنگ بودن فضا برای مطرح کردن حوزه مجازی و بومی نبودن علوم در این حوزه را از جمله پارامترهایی عنوان کرد که موجب عدم ایجاد چارچوب درست در حوزه مجازی در کشور شده است.



برگزاری کرسی های آزاد اندیشی راهکاری مفید

دَمساز برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در حوزه تکنیکال و ورود تکنولوژی ها به کشور را یکی از موثرترین راهکارها برای تجزیه و تحلیل این فضا عنوان کرد و گفت: برگزاری کرسی های آزاد اندیشی تاکید مقام معظم رهبری در حوزه های مختلف است که برای این حوزه و رسیدن به چارچوبی مشخص با فکر جوان می توان بسیار مفید باشد.

وی در ادامه به پارامترهای تعیین چارچوب در غرب به صورت مختصر اشاره و اعلام کرد: جمع آوری اطلاعات به روز و وسیع از اشخاص، سرعت بالای انتقال اطلاعات و تاثیرگذاری در زمان اندک، هویت سازی، ایجاد لذت، سهولت در کار و دسترسی و ... از جمله این مولفه ها هستند که بسیار ملموس در فضای فکری غرب وجود دارد.

این محقق فضای مجازی گفت: یکی از تکنیک های غرب در چارچوب سازی بمباران اطلاعاتی کاربران این فضا است که پس از انجام آن توسط یک الگوریتم خاص و نمادسازی در ذهن مخاطب سعی در بازآفرینی اطلاعات آنگونه که خود می خواهد را دارد.

دَمساز افزود: همچنین سخن مدیر ارشد اطلاعات گوگل که گفته بود " تا چند سال آینده هر جوانی که به سن 25 سال می رسد و بخواهد در موضع خاصی فعالیت کند باید هویت خود را تغییر دهد زیرا ما از آنها اطلاعات بسیاری داریم" نیز گواهی بر چارچوب سازی و همچنین مدیریت کامل این فضا توسط عده ای خاص است که متاسفانه ما از آن غافل هستیم.



چارچوب سازی برای ایجاد فضایی امن

وی گفت: چارچوب سازی در کشور ما علی رغم وجود بسیاری از امکانات، ایده ها، فکر جوان و منابع به درستی صورت نگرفته است در حالی که بسیار از کشورها که پس از ما اینترنت را وارد کشورشان کردند در چارچوبی خاص و متناسب با آنچه مصالح کشورشان است از این فضا استفاده می کنند.

دَمساز در پایان سخنان خود اظهار داشت: اگر سِرورهای ثبت اطلاعات ملی، موتورهای جستجوگر بومی، شبکه های اجتماعی بومی و امثال اینها به درستی در کشور راه اندازی نشود نمی تواند از وجود چارچوب در فضای مجازی سخن گفت، هرچند که باید تاکید کرد چارچوب سازی تنها برای ایجاد فضایی امن است و هیچگاه استفاده ما را محدود نمی کند همانطور که بسیاری از کشورهای پیشرفته این فضا را برای خود ترسیم کرده اند و پیشرو نیز هستند.

و در پایان؛

ابتدا به ساکن شروع و استفاده درست از هر تکنیکی تعریفی واحد و چارچوب سازی برای آن است، حوزه مجازی از آن دست تکنولوژی هایی است که خیلی زود با ایران خو گرفت و با همان سرعت که وارد شد بسیاری از محصولات درون خود را نیز وارد کشور کرد بدون اینکه ما برای آن چارچوبی در استفاده و یا قانونی همراه برای نوع برخورد با رخدادهای این فضا داشته باشیم، به نظر میرسد خوشگذارنی 27 ساله این مهمان در کشور باید به پایان برسد و مدیران و متولیان این فضا جهادی برای سر و سامان دادن به آن ورود کنند.




گزارش از عاطفه بیات



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار