مردم انرژی اتمی را محدود به غنی سازی و سانتريفيوژ می‌دانند

معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی گفت: مردم اطلاعات کافی در زمینه علم هسته ای ندارند و آن را محدود به غنی سازی و سانتریفیوژ می‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهروز كمالوندی سخنگو و معاون بين الملل سازمان انرژي اتمی در چهارمين كنفرانس ليزر و فيزيك در دانشگاه صنعتي شريف گفت: در حوزه هاي هسته اي غني سازي با ليزر مي تواند كاربرد داشته باشد، اما غني سازي با ليزر از لحاظ قيمت بسيار گران است و كاربرد صنعتي كمتري دارد.

سخنگوی سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه يكي از سياست هاي سازمان انرژي اتمي تجاري سازي تكنولوژي و فنون مطابقه نياز جامعه است، افزود: در كشور ما وقتي صحبت از انرژي هسته اي مي شود، مردم فقط غني سازي  را مدنظر  قرار مي دهند در حالي كه غني سازي يكي از شاخه هاي انرژي اتمي است.

وي ادامه داد: ما در سازمان به طيف گسترده اي از علوم و تكنولوژي مانند ليرز مي پردازيم . بايد تلاش كنيم تا مردم سازمان و انرژي اتمي را فقط محدود به غني سازي و سانتريفيوژ ندانند.

كمالوندی با بيان اينكه سازمان انرژي اتمي  در حوزه پزشكي و محيط زيست بسيار فعال است، عنوان كرد: مردم با اين حوزه هاي فعاليت سازمان انرژي  اتمي آشنايي زيادي ندارند البته ما خود نيز مقصر هستيم زيرا به دليل فشارهاي سياسي فقط پاسخگوي سوال هاي سياسي آن ها بوده ايم اما بايد تلاش كنيم جامعه با گستردگي فعاليت هاي سازمان آشنا شوند .

معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي ادامه داد: ما در انرژي اتمي يك مركز ليرز داريم كه كارهاي مرتبط با كشاورزي، پزشكي و صنعتي را انجام مي دهد،  در اروپا ٣٠ درصد ارزش افزوده از ليزر و اپتيك است كه اين مسئله اهميت ليزر و نقش آن در اقتصاد را نشان مي دهد.

سخنگوی سازمان انرژي اتمي اظهار داشت: سازمان تلاش مي كند نقش خود را در اين حوزه  به خوبي ايفا كند. خود سازمان يك پژوهشكده علوم و فنون هسته اي دارد كه مثل دانشگاه به دنبال تحقيق است اما خوب است كه سفارشات از طرف مصرف كننده در حوزه پزشكي، بهداشت و صنعت درخواست شود تا بتواند هدايت كننده تحقيقات باشد.

كمالوندی ادامه داد: انتقال اطلاعات براي ارائه سفارش و ايجاد ساز و كار براي تامين منابع مالي در حوزه ليزر بسيار مهم است.

معاون بين الملل سازمان انرژي اتمي با  بيان اينكه در حوزه ليرز در منطقه جايگاه خوبي داريم، افزود: در توليد كريستال هاي ٢٥ سانتي متري براي ليزر حتي از كشور چين جلوتر هستيم اما در اين حوزه صنايع سفارشي از ما نخواسته اند.

کمالوندی اظهار داشت: چهارمین کنفرانس لیزر فرصت خوبی است که با این تکنولوژی آشنا شویم این همایش فرصت خوبی برای ارائه مقاله و سطح دانش کشور در زمینه لیزر است و 198 مقاله در زمینه لیزر ارائه شده که نشان دهنده سطح پیشرفت بالای کشور در این تکنولوژی است.

وی ادامه داد: در زمینه پیشرفت لیزر کار زیادی پیش رو داریم به خصوص در حوزه لیزر پزشکی و صنعنی جایگاه قابل قبولی به لحاظ علمی داریم اما نیاز است که به لحاظ تجاری هم جایگاه خود را ارتقا دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در کشور ما علم تولید و مقالات خوبی ارائه می‌شود، افزود: اغلب مقالات علمی کشور سفارش شده استادان و دانشجویان برای گرفتن مدرک است در غرب هر مقاله یک اختراع و محصول تجاری را در کنار خود دارد و سفارش‌ها معمولا از طرف صنایع به دانشگاه‌ها ارائه می‌شود به همین دانشگاه‌های کشور باید در حوزه مرز‌های فناوری و تکنولوژی نگاه به افق‌های دور داشته باشند.

وی ادامه داد: باید سفارشات از ناحیه‌ای بیاید که نیاز آن در جامعه حفظ شود، این قبیل کنفرانس‌ها باید محل اختلاط علم و ثروت باشند و با تجاری‌سازی محصولات از علم به ثروت رسیده و با ثروت علم را توسعه دهیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار