سالخوردگان 50 ساله ایرلاین ها هنوز می پرند

از 236 فروند هواپیمای ایرانی ،100 فروند زمینگیر کاملند و 136 فروند باقیمانده دارای میانگین عمری بیش از 25 سال دارند، به عبارتی ایرلاین های ایران ناگزیرند با هواپیماهای کهنسال 50 ساله مسافر جابجا می کند.

سالخوردگان 50 ساله ایرلاین ها هنوز می پرندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با اشاره به سرمایه گذاری های ایرلاین ها برای واردات هواپیما گفت: واقعیت آن است ما 236 فروند هواپیما موجود داریم ،که 100 فروند آن زمینگیر شده و مابقی هم میانگین سنی شان از 25 سال بیشتر است، این درحالیست که بر اساس استاندارهای بین المللی عمر مفید هواپیما زیر 10 سال است .

مهرداد بائوج لاهوتی افزود : این آمار و ارقام نشان می دهد عمر هواپیماهای ایران 10 سال از میانگین بالاتر است و هواپیمای 50 ساله ایران مسافر جابجا می کند.

وی تاکید کرد: نحوه واردات هواپیماها مدل بسیار مناسب اجاره به شرط تملیک است و موافقت های خوبی در خزانه داری  آمریکا صورت گرفته که کمک می کند تا هرچه سریعتر واردات هواپیماها اجرایی شود .

کارشناس حمل ونقل همچنین در پاسخ به این سوال که اگر این حجم از سرمایه گذاری در ایرلاین های داخلی هزینه می شد نتایج بهتری نداشت؟،گفت: صنعت ساخت هواپیما نه در ایران در بسیاری از کشورها از رشد مناسبی برخوردار نیست در شرایطی که واردات قطعه به ایران صورت نمی گرفت ده ها هواپیما مجوز واردات به کشور گرفته اند و این بهینه سازی از روی اضطرار صورت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به طولانی شدن واردات هواپیماها گفت : به نظر می رسد واردات هواپیما باید از فاز های دیگری وارد شود و بخش های مختلف دولت و مجلس باید دست بکار شوند، اگر نیاز به لایحه برای برداشتن موانع قانونی هست باید دولت اقدام کند و مجلس توانایی هر گونه همکاری با دولت را در این زمینه دارد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اهداف برجام پیرامون واردات هواپیما گفت: تولید کنندگان هواپیما در دنیا متعدد نیستند لذا باید با هوشمندی تا رسیدن به نتیجه که واردات هواپیماهای توافق شده باشد باید پیگیری شود، چرا که نوسازی ناوگان هواپیمایی ارتباط موثری با امنیت وسلامت مردم دارد.

منبع: شهرفردا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.