انتخابات ریاست جمهوری مولداوی به دور دوم کشیده شد

به حد نصاب نرسیدن آرای نامزد سوسیالیست و حامی روسیه در مولداوی موجب شد انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم کشیده شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ "ایگور دودون،" نامزد حزب سوسیالیت و یکی از حامیان شناخته شده روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری مولداوی به پیروزی رسید؛ اما نتوانست حد نصاب لازم برای تشکیل دولت را به دست آورد و طبق قانون انتخابات به دور دوم کشیده شد. 

با شمارش 99.5 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی برتری "ایگور دودون" کاندیدای حامی روسیه با 48.5 درصد آرا بر "مایا ساندو،" کاندیدای حامی اروپا، با 38.2 درصد آرا تثبیت شد. اما دودون برای پیروزی نهایی به 51 درصد آرا نیاز داشت.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی 13 نوامبر(23 آبان) برگزار می‌شود.

 مردم مولداوی روز یکشنبه برای نخستین بار از دهه 90 میلادی پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس جمهور کشورشان را تعیین کنند.

این انتخابات به غیر از دودون و ساندو 7 نامزد دیگر نیز داشت که نتوانستند بیشتر از پنج درصد رای مثبت کسب کنند.

دودون 41 ساله در یک نشست خبری اظهار داشت: من از رای دهندگان به دلیل حضورشان در این انتخابات تشکر می‌کنم.

ساندو که سابق بر این وزیر آموزش مولداوی بود از حامیان اصلی پیوستن به اتحادیه اروپاست و از جوانان کشورش که به سمت غرب تمایل دارند، به شدت حمایت می‌کند. وی در جریان حضور در جمع حامیانش از آنها بابت شرکت در این انتخابات تشکر و قدردانی کرد.

مولداوی سال گذشته با اعتراضات سیاسی و ناآرامی‌های گسترده روبه‌رو شد که علت آن ناپدید شدن مرموز یک میلیارد دلار از سه بانک این کشور بود که باعث شد، حمایت مردم از دولت ائتلافی طرفدار غرب تضعیف شود.

بیش از 40 درصد مردم مولداوی روزانه با کمتر از پنج دلار زندگی می‌کنند و میانگین ماهانه درآمد سرانه در این کشور 240 دلار است.

آخرین رئیس جمهور منتخب مولداوی سال 1996 از سوی اعضای پارلمان انتخاب شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار