ساری؛

روستاها در مدار توسعه گردشگری

با اجرای طرح هادی گردشگری روستاها در مسیر توسعه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،انگار نه انگار که یک ماه از پاییز گذشته است، هوای اینجا بهاری است و وقتی پا به روستا میگذاری، محو تماشای در و پنجره چوبی و دیوارهای کاهگلی می شوی، اینجاست که نوستالژی چند دهه گذشته به خاطر می آید.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

یک گردشگر که اهل مشهد است، می گوید: فضا و طبیعت این روستا واقعا بی نظیر است و ما را به یاد گذشته می اندازد.

این گردشگر افزود: حدود 3 بار در سال برای تفریح به این روستا می آید و دل کندن از این فضای رویایی برایش سخت است.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

اینجا روستای زروم نکا، جایی که طرح هادی با قابلیت گردشگری در آن اجرا شده است، پخت نان محلی در تنور عمومی و سنگ فرش کوچه و خیابان گوشه ای از مزیت های این روستای مقصد گردشگری است.

در این روستاها با حفظ بافت‌های قدیمی ، به جای جدول کشیدن و آسفالت از سنگ ‌فرش و دیواره‌ های سنگ ‌چین استفاده شده تا فضای سنتی و قدیمی در خانه‌ های روستایی حفظ شده و بافت چوبی و گلی خود را از دست ندهند.

یکی از روستاییان این روستا می گوید: تنور اینجا عمومی است و هر خانواده ای که دوست دارد در اینجا نان درست می کند.

این خانم روستایی افزود: نان درست شده را هم برای مصرفی خود استفاده می کنیم و هم به مسافرانی که به اینجا می آیند می فروشیم.

یکی از روستاییان دیگر نیز که پا به سن گذاشته است، می گوید: قبلا با کمترین بارندگی کوچه ها و حیاط خانه های ما گل میشد، اما حالا به علت سنگفرش شدن دیگر آن دردسر ها وجود ندارد.

این پیرزن روستایی افزود: از وقتی روستای ما به این شکل درآمده مسافران بیشتر به اینجا می آیند و تابستان ها خیلی بازدید کننده داریم.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

اجرای این طرح در این دو روستا سبب افزایش درآمد، کاهش مهاجرت جوانان به شهرها، تنوع و ثبات در اشتغال ، حفظ و تداوم بافت تاریخی و تبدیل خانه های قدیمی به هتل های سنتی و در نتیجه کاهش محرومیت ها شده است و حتی پیرمردها هم این فضای کسب و کار را از دست ندادند.

یکی از جوان های این روستا می گوید: با فروش گردو و صنایع دستی سود قابل توجهی عاید ما می شود.

این جوان افزود: سنگفرش شدن این روستا با کمک جوانان اینجا انجام شد و ما به عنوان کارگر مزد دریافت می کردیم و علاوه بر آن این کار را به خوبی یاد گرفتیم.

این جوان روستایی افزود: به عنوان یک جوان حاضر نیستم به شهر بروم چون بهترین امکانات و فضا برای کسب و کارم در این روستا برایم فراهم است.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

یکی از پیرمردان این روستا که بازار کار و کاسیی اش داغ است، می گوید: با سوار کردن افراد به روی اسب درآمد خوبی به دست می آورم و از وقتی این طرح در روستای زروم اجرا شد، استقبال مسافران هم برای آمدن به اینجا بیشتر شد.

سال 1362 برای اولین بار در کشور طرح هادی گردشگری در شهرکرد اجرا شد، در مازندران هم، 10 سال بعد برای اولین بار روستای کندلوس پیشگام اجرای این طرح شد، طرحی که هزینه اجرای آن مشارکتی است.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

مجید هاشمی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: طرح هادی گردشگری در روستاهایی که بافت قدیمی آن ها حفظ شده اجرا می شود.

وی با بیان اینکه حفظ بافت قدیمی و سنتی روستاها یکی از هدف های مهم اجرای این طرح در روستاها است، افزود: ایجاد زمینه توسعه و عمران روستا با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات گردشگری از دیگر اهداف طرح هادی گردشگری در روستاها است.

هاشمی گفت: طرح هادی گردشگری با مشارکت مردم روستا از طریق دادن کارگر و مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از طریق دادن مصالح انجام می شود.

روستاها در مدار توسعه گردشگری

مازندران 3 هزار و 200 روستا دارد و این طرح در روستاهایی که بافت قدیمی آن ها از بین نرفته است، اجرا می شود.

طرح هادی گردشگری در حال حاضر در 13 روستای مازندران اجرا شده است و قرار است از هر شهرستان، دو روستا جهت اجرای طرح به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار