در مراسمی از خالق «ناخدا خورشید» تجلیل شد

مراسم تجلیل از ناصر تقوایی و اکران سه فیلمش با پخش سرود ملی آغاز شد.

در مراسمی از خالق «ناخدا خورشید» تجلیل شدبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مراسم تجلیل از ناصر تقوایی و اکران سه فیلم این کارگردان با حضور مریم بوبانی، شقایق فراهانی، حسین پاکدل، سیروس الوند، حسن نجفی، حسن فتحی و شاهد احمدلو برگزار شد.

حمیدرضا اردلان گفت: سینمای معاصر دوست دارد، اجزا و هویت داشته باشد و کاراکتر کسی است که دیروز و فردا دارد و عقایدش پیداست. هرگاه شخصیتی ساخته شده و بعد از روی آن تیپ ساخته شود، حرف است که سینمای تقوایی چنین است.

سپس کلیپی از صحبت‌های برخی بازیگران پخش شد که در آن از ناصر تقوایی گفتند و خواستند که دوباره فیلم بسازد.

پس از پخش کلیپ، خسرو نشان بیان کرد: یادی می‌کنم از محمدرضا رستمی که به ناصر تقوایی علاقه زیادی داشت. بعد از وجه فرزانگی تقوایی تعریف کرد و گفت که در هر کاری با او هم کلام شوید، از گفته‌های خوبی برخوردار خواهید شد. خوشحالم که تقوایی فیلمی ساخت که ما پس از سال‌ها به آن افتخار می‌کنیم.

پس از اهدای فیلمنامه گمشده اولیه «ناخدا خورشید» به خالق اثر، از وی خواسته شد که صفحه‌ای از فیلمنامه را با صدای خود قرائت کند که میسر نشد.

همچنین سعید عقیقی اظهار داشت: من چون در خانواده‌ای شرکت نفتی بزرگ شدم، می‌دانم که در آنجا رسمی است که باشگاه‌های مشخصی دارد و بچه‌ها زود عضو کانون پرورش فکری می‌شدند و این باعث شد که من از چهار سالگی فیلم‌های تقوایی را تماشا کنم. فیلمی مثل «رهایی». به تدریج متوجه شدم که آدم ها از روی کارهایشان شناخته می شوند و نه از روی هیاهوها و جنجال‌هایی که به پا می‌کنند.

وی گفت: فیلم‌های تقوایی راه خود را باز کردند و سپس پیشنهاد داد تا بعضی کارگردانان، از تهیه کنندگان خواهش کنند که حداقل فیلم های تقوایی را نشان آنها بدهند.

عقیقی گفت: «ناخدا خورشید» اقتباس بهتری از رمان داشتن و نداشتن نوشته همینگوی نسبت به فیلم هاروارد هاکس است.

اصغر فرهادی در این مراسم در پیام تصویری از سبک فیلمسازی فرهادی حرف زد و خواست که فیلم های او را بر پرده سینما اکران کنند تا نسل جدید هم فیلم های او را بر پرده سینما ببینند.

وی تاکید کرد: این اتفاقی است که همه جا می‌افتد و فیلم‌های کارگردانان بزرگ هیچ وقت در آرشیو نمی‌رود.

وی گفت: امیدوارم که فضایی فراهم شود که تقوایی دوباره فیلم بسازد، من و امثال من با دیدن این فیلم ها به سینما علاقه مند شدیم.

سپس عاطفه رضوی بازیگر، در خصوص ناصر تقوایی گفت: اگر سینما اختراع نمی شد، هم تقوایی سینما را اختراع می کرد. کسانی با جریان سینما پیش می روند، کسانی با سینما پول در می آورند و بعضی با سینما مشهور می شوند ولی تقوایی اعتبار سینما است. خیلی خوشحالم که در فیلم تقوایی کار کردم و چیز هایی زیادی از جمله ضرباهنگ کار را از ایشان آموختم. ناصر تقوایی جاودانه است.

در ادامه مراسم، شاگرد ناصر تقوایی بر صحنه آمد و نامه‌ای از طرف همه ی شاگردان ناصر تقوایی را قرائت کرد که خلاصه آن به این شرح بود: 

هر شخصیتی در  قصه شغلی دارد و گاه بیکاری شغل آدم ها است و صاف نوشتن بر کاغذ بی خط هنری است که برای ما به یادگار گذاشتید. امروز ما تشنه حضور شما در سینما هستیم.

سپس از ناصر تقوایی دعوت شد تا به روی صحنه بیایند و جمعیت به احترام این کارگردان ایستاد.

تقوایی گفت: من تازه ظهر فهمیدم که باید اینجا می‌آمدم و به همین دلیل آماده نیستم. من برای همه افراد صاحب فن احترام قایلم. در زندگی همه چیز امکان پذیر است و همین باعث می شود که هنر زنده بماند و تجدید حیات کند.

وی ادامه داد: نوشتن وابسته ترین چیز به انسان است، گذشته ممکن است نابود شود اما اثر بالاخره خود را نشان می دهد. حتی اگر ناشرش زیر خاک باشد. سینما هم این گونه است. 

تقوایی اظهار داشت: گذشته بیش از آینده به ما یاد می دهد، آینده نامعلوم است؛ اما گذشته به ما یاد می دهد چه کار هایی نباید بکنی و انجام چه کار هایی خوب است. ما باید باقی ماندن یک هنر را نشان دهیم و اگر اثری در حال تهدید است، مثل اثر خود جلو آن بایستیم. چیزی را که دوست نداریم، نبینیم ولی جای کسی دیگر تصمیم نگیریم که اگر تجربه بد نباشد، خوب ساخته نمی شود؛ چون کار هنر زنجیره است.

وی در پایان گفت: ما ملت فرهنگی هستیم؛ شاید تیراژ کتاب کم باشد اما روشنفکر ایرانی واقعا روشنفکر است و هرکس در ایران کار می‌کند، خط روشنفکری دارد. 

سپس از علیرضا تابش و حمیدرضا اردلان قدردانی شد و فیلمهای کارگردان «ناخدا خورشید» به نمایش در آمدند.


برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار