مهردادی مطرح کرد؛

با احداث آزادراه شهید شوشتری به شکل تونل، پارک ملی سرخه‌حصار مصون می‌ماند/ عاملان بوی بد فرودگاه امام خمینی شناسایی شدند

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با احداث آزادراه شهید شوشتری به شکل تونل، هیچ درختی از مناطق چهارگانه حفاظت شده جاجرود و پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار قطع نخواهد شد.


با احداث آزادراه شهید شوشتری به شکل تونل، پارک ملی سرخه‌حصار مصون می‌ماند/ عاملان بوی بد مهر‌آباد شناسایی شدندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر مهردادی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز (شنبه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: احداث آزادراه شهید شوشتری به علت اینکه بتواند به نوعی ترافیک شهر و استان تهران را کاهش دهد، همیشه مد نظر بوده و براساس اینکه مسیر این آزاد‌راه نزدیک به 9 کیلومتر از مناطق چهارگانه جاجرود و پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار را در بر می‌گیرد، نگرانی‌هایی را برای اهالی محیط زیست ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس شهرداری و مسئولانی که در ساخت این آزادراه نقشی دارند، گزارش ارزیابی زیست محیطی را به ما ارائه داده‌اند، ولی سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت خود را برای مسیر پیشنهادی گذر آزادراه شهید شوشتری از مناطق حفاظتی محیط زیست اعلام کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: بنابراین با پیگیری‌هایی که انجام شد، شهرداری راهکارهایی را مد نظر قرار داد که احداث تونل برای مسیری که از مناطق حفاظتی محیط زیست عبور می‌کند، از جمله آن بوده است.

مهردادی تصریح کرد: تعدادی جنگل‌ در این بخش از استان تهران وجود دارد که  بسیار حائز اهمیت بوده و نگرانی‌هایی را به وجود آورده است، آزادراه مورد نظر در دو باند 12 متری با وسعت 24متر، مشکلات ویژه‌ای ایجاد خواهد کرد به طوری که کرویدر حیات وحش، این منطقه را که هم‌اکنون در حال عبور و مرور از آن هستند را با مشکلات اساسی مواجه خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه قطع درختان یکی دیگر از نگرانی‌های احداث بزرگراه شهید شوشتری است، افزود: در حال حاضر به دنبال طرحی هستیم مبنی بر اینکه مسیری از آزاد‌راه شهید شوشتری که از مناطق چهارگانه حفاظتی محیط زیست عبور می‌کند، با احداث تونلی مصون بماند.

مهردادی تصریح کرد: با احداث تونل به جای 9 کیلومتر، تنها نزدیک به 5کیلومتر از ساخت آزادراه شهید شوشتری از مناطق تحت حفاظت محیط زیست (پارک ملی خجیر، سرخه‌حصار) عبور می‌کند.

وی افزود:‌ مشکل دیگری که وجود دارد این است که نباید به خاطر ساخت پل و یا روگذر مرحله‌ای از اجرای ساخت آزادراه شهید شوشتری به سطح بیاید چرا که مسئله آلودگی صوتی مطرح شده و به لحاظ فنی مشکلاتی را برای حیات وحش ایجاد خواهد کرد، میزان عمق تونل از سطح بسیار مهم است بنابراین باید به لحاظ علمی و فنی بحث شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: با توجه به پیگیری‌های محیط زیست، در حال حاضر پروژه‌ احداث آزادراه شهید شوشتری متوقف شده و هیچ کار عمرانی انجام نمی‌شود.

مهردادی تأکید کرد:‌با اینکه مسیر تونل را به ما ارائه نکرده‌اند ولی با ساخت تونل ، درختی قطع نخواهد شد.


*شهرری و اسلامشهر عاملان بوی بد فرودگاه امام خمینی

وی درباره بوی بد فرودگاه امام خمینی، افزود: بوی بد فرودگاه امام خمینی یکی از مسائل مهم و نگران‌کننده محیط زیست استان تهران محسوب می‌شود، چراکه طی سالیان گذشته تمهیدات لازم برای جانمایی برخی واحد‌های صنعتی و خدماتی در نظر گرفته نشده و اکنون بعد از گذشت چند سال، این نوع از مشکلات بروز یافته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پیگیری‌های لازم برای رفع این مشکل انجام شده است، گفت: منشأ بوی بد فرودگاه امام، شهرستان ری و اسلامشهر بوده است که طی جمع‌بندی‌های انجام شده 52 درصد به اسلامشهر و 48 درصد به ری اختصاص دارد.

مهردادی تصریح کرد: کانون‌های شناسایی شده به خاطر شرایط باد غالب در شش ماهه دوم سال از شهرستان ری و در شش ماهه اول سال توأم با شهر ری و همچنین اسلامشهر عجین می‌شود.

وی افزود: فرودگاه هم می‌تواند منشأیی برای بوی بد این منطقه باشد، بنابراین برای بررسی این موضوع به پایش‌های بیشتری نیازمندیم چراکه فرودگاه، روزانه بین پنج تا شش تن زباله تولید می‌کند و باید بدانیم که این میزان زباله در کجا ساماندهی می‌شود، که در صورت سوزانده شدن زباله‌ها، منشأ بوی بد مشخص شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به آراد کوه و مشکل ساز بودن این منطقه، گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده، آراد کوه نسبت به سال‌های گذشته شرایط بهتری دارد، ولی این نشان دلیل بر عدم آلودگی‌های نشأت گرفته از یک منطقه ندارد، بنابراین در جهت برآورد میزان دقیق اطلاعات مبنی بر اینکه چند درصد برای کدام بخش بوده و مشکلات ما را بیشتر می‌کند، امروز ساعت 14 با تمامی دست‌اندرکاران، شهرک صنعتی آبفا، صنعت، معدن و تجارت، فرودگاه و سایر دستگاه های ذی‌ربط به طور دوستانه جلسه‌ای را برای بیان مشکلات و ارائه راهکار برگزار خواهیم کرد.

مهردادی تصریح کرد: اگر دستگاهی به لحاظ قانونی به وظایف خود در حل مشکلات زیست محیطی عمل نکند، به طور رسمی از طریق مراجع قضایی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.


*سوزاندن زباله به طور نامحسوس

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در پایش‌های شبانه متأسفانه در برخی نقاط به طور نامحسوس شاهد سوزاندن برخی زباله‌ها هستیم ، مناطق را شناسایی و به کمک دستگاه‌های مختلف، عملیاتی را برای برچیدن این مشکل به مرحله اجرا در خواهیم آورد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۸ آبان ۱۳۹۵
ناشی اززباله های کهریزک است
Japan
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۸ آبان ۱۳۹۵
شهرهای زیارتی وسیاحتی وبوی نامطبوع فاضلابها باید به فوریت رسیدگی شود بویژه شهرهای قم وشهر ری و اصفهان تنها راه انتقال فاضلاب وزباله به بیابانهای دوردست است
آخرین اخبار