مردم ایسلند برای رای دادن به دزدان دریایی پای صندوق‌ می‌روند

در انتخابات پارلمانی ایسلند حزبی به قدرت نزدیک شده که نامش حزب "دزدان دریایی" است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ حزب "دزدان دریایی" در این دوره از انتخابات پارلمانی ایسلند شرکت کرده و با توجه به حمایت‌های مردمی که دریافت کرده است، انتظار پیروزی آن دور از ذهن نیست. حزب دزدان دریایی در سال 2006 تاسیس شد. آنها هدف خود از شرکت در انتخابات و فعالیت سیاسی را مبارزه با فساد سیستماتیک در کشورشان اعلام کرده‌اند.

مردم ایسلند برای رای دادن به دزدان دریایی پای صندوق‌های رای می‌روند

اعضای حزب دزدان دریایی ایسلند چشم بند و یا پای چوبی ندارند؛ اما با توجه به قدرتی که به دست آورده‌اند احتمال می‌رود چندین کرسی را در انتخابات آتی پارلمانی ایسلند به خود اختصاص دهند. درصورتیکه این اتفاق رخ دهد ایسلند اولین کشوری خواهد بود که رسما بوسیله دزدان دریایی اداره و رهبری شود.

مردم ایسلند که مصمم هستند به پیامدهای بحران مالی سال 2008 و ماجرای جنجال برانگیز اوراق پانامایی یا همان "پاناما پیپرز" پایان دهند، امروز شنبه در حالی برای شرکت در انتخابات پارلمانی کشورشان پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند که ا حتمال می‌رود جناح چپ این کشور به قدرت برسد. مردم ایسلند در انتخابات امروز در حقیقت رئیس جمهور کشورشان را انتخاب خواهند کرد.

اگر نتایج نظرسنجی‌ها درست از آب درآید و ائتلاف راست حاکم در ایسلند در انتخابات امروز شکست بخورد، این کشور برای سومین بار از سال 2009 چرخش سیاسی جدیدی را تجربه خواهد کرد.

مردم ایسلند برای رای دادن به دزدان دریایی پای صندوق‌های رای می‌روند

اگر گروههای چپ پیروز شوند، این جزیره کوچک آتشفشانی برای دومین بار از زمان تاسیس جمهوری ایسلند در سال 1944 تحت حاکمیت جناح چپ درخواهد آمد. پیش از این در سالهای 2009 تا 2013 سوسیال دموکراتها و سبزهای چپ اداره امور این جزیره را در دست داشتند.

دفاتر اخذ رای روز شنبه ساعت نه به وقت محلی و گرینویچ فعالیت خود را آغاز کردند و کار رای گیری ساعت 22 به پایان خواهد رسید. نتایج شمارش آرا در روزهای آینده اعلام خواهد ش؛د اما شکل برگزاری انتخابات در ایسلند که یک دور بیشتر ندارد به گونه‌ای است که نمی توان اکثریت پارلمانی را بعد از انتشار نتایج مشخص کرد و صرفا پس از گفتگوها و رایزنی‌های کم و بیش طولانی است که توازن قدرت در حیات سیاسی این کشور شمالی اروپا مشخص خواهد شد.

در این شرایط حزب "پیراتار" به همراه حزب راستگرای "استقلال" و "جنبش چپ سبزها" برای اولین بار در انتخابات پارلمانی ایسلند می توانند نقشی تعیین کننده را در توازن قدرت در پارلمان این کشور ایفا کنند.

جناح حاکم ایسلند که در ماجرای اوراق پانامایی آماج انتقادات و حملات شدیدی قرار گرفت، شاید در انتخابات روز شنبه بهای سنگینی را بابت این رسوایی متحمل شود. در پی افشای اطلاعات محرمانه مربوط به بهشت‌های مالیاتی، مخالفان دولت بارها با برگزاری تظاهراتی گسترده مخالفت خود را با حزب حاکم اعلام کردند. این تظاهرات تاریخی "سیگموندور دیوید گونلوگسون،" نخست وزیر ایسلند، را که کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی به داشتن دارایی‌های پنهان در بهشت‌های مالیاتی متهم کرده بود، مجبور به استعفا کرد.

حزب پیراتار ( به زبان ایسلندی دزدان دریایی) که ریاستش را "بیرجیتا یونسدوتیر،" سخنگوی سابق ویکی‌لیکس، بر عهده دارد و سیاست های لیبرال را در زمینه اقتصادی دنبال می کند، پیش از انتخابات پارلمانی ایسلند با سه حزب مخالف جناح چپ (سبزها، سوسیال دموکراتها و آینده روشن) ائتلاف کرده است تا در صورت پیروزی در انتخابات دولت ائتلافی جدید تشکیل دهند.

طبق تازه ترین نظرسنجی های صورت گرفته در ایسلند حزب پیراتار و متحدانش در انتخابات امروز 50 درصد آرا را به دست خواهند آورد. این ائتلاف سیاسی در واقع به نوعی یک سنت شکنی در رقابتهای سیاسی و انتخاباتی ایسلند محسوب می‌شود زیرا احزاب سیاسی در این کشور رسم داشتند به تنهایی در انتخابات شرکت کنند و مشخص نکنند که برای تشکیل دولت با چه حزب یا احزابی حاضر به همکاری هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار