برخی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی روی زمین مانده است/ اکران فیلم‌های سینمایی در 40 سالن دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با امضای تفاهم‌نامه با وزارت ارشاد 40 سالن این دانشگاه برای اکران فیلم‌های سینمایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طه هاشمی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در نشست خبری اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن و عترت در اولین جشنواره شیخ طبرسی در ساختمان اصلی این دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های الگویی دانشگاه آزاد در حوزه‌های علوم قرآنی اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که در حوزه‌های قرآنی در بحث فرهنگ‌سازی باید کارهای اساسی صورت گیرد و در این راستا پژوهشکده قرآن و عترت در حوزه‌های پژوهشی فعال می‌شود.

وی بیان کرد: اداره کل امور کانون‌های قرآن و عترت خواهران و برادران در 500 شعبه در سراسر کشور علاوه بر کارهای عادی مثل مسابقات قرآن به مسائل قرآن پژوهشی می‌پردازند و دانشگاه وی در شعبه راهبردی به فکر ایجاد تحول در فعالیت‌های اجتماعی این دانشگاه است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تغییر نگاه به محتواها و شیوه آموزش باید با توجه به نیاز دانشجویان و مخاطبان شکل بگیرد، افزود: شورای راهبردی دانشگاه برنامه 5 ساله خود را بر پایه اسناد بالادستی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کرده و این دانشگاه اولین مرکز آموزشی است که این اسناد را طراحی و اجرا می‌کند.

هاشمی ادامه داد: در طراحی جشنواره قرآنی طبرسی یک جایزه قرآنی تحت عنوان علامه طباطبایی استخراج شده که هر 2 سال یک بار کارهای پژوهشی، مقالات و طرح‌های قرآنی بررسی و به برگزیدگان جایزه ویژه‌ای اهدا می‌شود.

وی یادآور شد: امروزه قرآن و همه آموزه‌‌های دینی با توجه به نیازهای روز جامعه و مخاطب و مقتضیات زمان و مکان باید آموزش داده شود و ترویج مسائل قرآنی به روش‌های قدیمی دیگر جوابگوی امروز این جامعه و جوانان نیست.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروزه حجم بالای اطلاعات از طریق ماهواره‌ها به طور گسترده وارد کشور می‌شود که اگر بسته‌های قرآنی با هدف مخاطب‌شناسی به جامعه آموزش داده نشود فعالیت‌های دینی در کشور لنگ می‌ماند و این مسئله یک بحث فرهنگی است که متاسفانه متخصصان فرهنگی کشور به اختلالات روز کشور توجهی نمی‌کنند.

هاشمی افزود: ‌اختتامیه جشنواره قرآن و عترت از سه‌شنبه آغاز شده و در آن طرح‌های قرآن‌پژوهی پایان نامه و آثار منتخب انتخاب و هدایایی به آنها تعلق میگیرد.

وی با بیان اینکه از سال 97 با برگزاری دومین جشنواره شیخ طبرسی، تمام این مسائل به بررسی و بحث گذاشته می‌شود و بهترین آثار هر واحد اسلامی به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند،تصریح کرد: طرح علم در قرآن امروزه با هدف شناسایی استادان دانشگاه که در رشته‌های مختلف قرار دارند اما علاقمند به فعالیت در حوزه قرآن هستند، طرح‌های جامع را برای بررسی علوم قرآنی در دستور کار این دانشگاه قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اگر در هر زمان و مکان به درستی سهم قرآن به افراد شناخته شود جامعه مخاطب از قرآن استقبال می‌کنند، اظهار داشت: ‌دانشگاه‌ها مراکز اصلی پرداختن به مسائل قرآنی بوده و برخلاف تصور برخی مخاطب قرآن مردم عام و عادی نیستند زیرا دانشجویان همیشه در صف اول شناخت قرآن قدم برمی‌دارند.

وی ‌عنوان کرد: اولین جشنواره شیخ طبرسی همراه با اختتامیه بیست و یکمین مسابقات حفظ و قرائت قرآن که در سال 72 طراحی شده بود در حوزه‌های پژوهشی و قرآنی برگزار می‌شود و این مسابقات در سطح کشوری به طور متمرکز در شهر قم انجام می‌شود.

هاشمی با اعلام اینکه برای صرفه جویی در هزینه دو مراسم اختتامیه حفظ قرائت قرآن کریم و شیخ طبرسی در تهران و با سخنرانی هاشمی رفسنجانی رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های پژوهشی و حفظ قرآن کریم برگزار می‌شود، تاکید کرد: مسائل فرهنگی در طول سه سال گذشته با نگاهی درست به آن سبب شد که مسائل اجتماعی متعددی به حوزه فرهنگی واگذار شود و در جهت رفع چالش‌های مختلف دانشجویان رفتارهای خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: با مراکز مشاوره‌ای خارج از دانشگاه تفاهم‌نامه‌ای امضا که مبنی بر آن دانشجویان مسائل مختلف خود را راحت در میان بگذارند و دانشگاه نسبت به درخشندگی ارزش‌های انسانی که همان اسلامی است ارتباط ویژه‌ای دارد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروزه علاوه بر اینکه ظاهر دین باید به باطن دین نیز توجه شود افزود: متأسفانه امروزه به مسائل باطنی کمتر توجه می‌شود و در حوزه‌های مختلف فرهنگی ما شاهد کاهش نشاط در بین دانشجو و دانشگاه هستیم زیرا معتقدیم هر نشاطی خلاف شرع نبوده و ما در چهارچوب مقررات برای نشاط بیشتر تلاش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مسائل توسعه آزاد اندیشی به تأکید رهبری معظم به صورت گسترده در طرح بحث آزاد اندیشی در دانشگاه مطرح شده و طرح آزاد اندیشی بر گرفته از نگاه رهبری مبنی بر توصیه آزاد اندیشی کارهای خوبی در حال انجام است.

هاشمی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تأکید زیادی در اجرای توصیه آزاد اندیشی دارد و ما به دانشجویان یاد می‌دهیم که چطور آزاده و آزاد اندیشی باشند و در چارچوب مقررات برنامه‌های خوبی را تدوین کرده‌ایم، برگزاری اولین جشنواره سراسری تئاتر، فیلم کوتاه، فرهنگ اقوام و نیاز معنوی، نشریات دانشجویی و طبیعت، کانون و دانشگاه، تاریخ پزشکی در تمدن ایران اسلام، دانش افزایی زبان فارسی، برگزاری 10 جلسه کار گروه اجرایی، برنامه راهبردی حفظ گسترش زبان فارسی، تشکیل ستاد ملی دانشگاه آزاد، تدوین برنامه جامع ششم حوزه دانشجویی برگزاری نشست هم‌اندیشی و رئیسان شورای تخصصی از جمله اقدامات شش ماهه اول سال 95 در دانشگاه آزاد اسلامی بود.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروزه جوانان در محیط‌های دانشگاهی از والدینشان جدا می‌شوند و به همین خاطر ما مشاوران را برای ارتباط بیشتر بین والدین و جوانان انتخاب کردیم که در این میان اعضای هیئت علمی مرجع دانشجویان بوده و به همین منظور آموزش‌های لازم ارتباط‌ گیری با دانشجویان را به آن‌ها فرا داده شده است.

هاشمی متذکر شد: هر سال نشست سراسری با حضور رؤسای دانشگاهی تحت عنوان دانش فرهنگ و اقتصاد برگزار می‌شود که در حاشیه آن نمایشگاه دستاورد‌های فرهنگی صنایع دستی ادبی و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود

وی افزود: در اجلاس امسال تصویری از تولید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه می‌شود و در زمینه مسائل فرهنگ یک پیوست فرهنگی به همه معاونان دانشگاه فرنگی اضافه شد به طوری که اگر امروزه معاونت فرهنگی را از دانشگاه حذف کنند همه معاونان دانشگاه از یک پیوست فرهنگی برخوردار هستند.

هاشمی ادامه داد: تعداد 2 هزار و 500 نفر از مفاخر و مشاهیر کشور در طی سا‌ل‌های گذشته شناسایی و قرار است آثار آن‌ها موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکترا قرار بگیرد.

وی در خصوص فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه جوانان ما شخصیت‌های خارجی را بیشتر از داخلی می‌شناسند افزود: امروزه کار ما این است که مشاهیر و دانشمندان کشور را به جوانان معرفی کنیم تا علاوه بر این کار فرهنگی مانع از مصادره شخصیت‌های کشورمان به وسیله ملت‌های دیگر مصادره نشود.

هاشمی با بیان اینکه امروز دانشگاه آزاد با کشور‌های خاورمیانه و عربی که آثار و شخصیت‌های مشترکی داریم تفاهم‌نامه کار علمی مشترک امضا کرده، تصریح کرد: به دلیل علاقه دانشگاهیان برای حضور در مراسم اربعین این دانشگاه با همکاری سازمان ذیربط امکانات مناسبی را برای دانشجویان این دانشگاه استادان کارکنان در واحد ایلام فراهم شده است و در چارچوب مقررات خارجی این دانشگاه به موکب در کشور عراق و با همکاری واحد ایلام تشکیل داده‌ایم این موکب از طریق بسیج کارکنان ایجاد کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: با وزارت ارشاد دانشگاه آزاد اسلامی یک تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر در اختیار گذاشتن سالن‌های ورزشی این دانشگاه در جهت اکران‌ فیلم‌های سینمایی به امضا رسیده است که بر اساس این تفاهم نامه 40 سالن این دانشگاه آمادگی خود را به شرط مجهز شدن به سیستم‌های دیجیتالی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و اولین سالن در شهر داراب جهت اکران آماده می‌شود.

هاشمی یادآور شد: برای مرور مسائل فرهنگی سال گذشته واحد های دانشگاهی هفته فرهنگی آفتاب مهر از 10 مهر ماه به مدت یک هفته انجام شد که دانشگاه‌ها ضمن بررسی مسائل فرهنگی خود طرح‌های برگزیده در سطح استان وارد مرحله کشوری شده و به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: از سال 92 کرسی‌های آزاد اندیشی در شورای اسلامی این دانشگاه‌ها مطرح و یک آیین‌نامه از طریق وزارت علوم وقت تدوین شد که متأسفانه که نگاهی گذرا به این دستور‌العمل هر کس متوجه می‌شود که این آیین‌‌نامه طوری تنظیم شده است که کرسی‌های آزاد اندیشی برگزار نشده است و در آن افراد خاصی برای سخنرانی ذکر شده بود اما این مصوبه از طریق معاونت اجتماعی وزارت علوم وزارت بهداشت مو دانشگاه آزاد مصوب و به همه واحد‌های دانشگاهی ابلاغ شد و بحث کرسی‌های اندیشی در دستور معاونت فرهنگی معاونت دانشگاه‌ها برگزار شد و ما در این مرکز آموزشی مسائل دانشجویی را به سمت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی سوق دادیم .

هاشمی ادامه داد: برای توسعه گردشگری در کشور 400 واحد مهمان‌خانه‌های اقامتی ویژه کارکنان استادان دانشجویان فارغ‌التحصیلان و خانواده‌هایشان با امضای تفاهم‌نامه با سازمان گردشگری در حال احداث است که معاونت اداری مالی کار پشتیبانی آن را بر عهده دارد.

وی یادآور شد: دانشگاه آزاد سعی دارد دانشجویان مسلمان خارجی را به کشور دعوت و مشاهیر و دانشمندان را به آن‌ها معرفی کند.

هاشمی متذکر شد: مهارت‌های آموزشی و پژوهشی با همکاری معاونت فرهنگی و بین‌الملل برنامه خوبی را در جهت حفظ و توسعه زبان فارسی و ویراستاری تدوین کرده و برگزیدگان المپیاد زبان فارسی با همکاری بنیاد سعدی و وزارت علوم عملا تقدیر به عمل آمد

وی گفت: دو سوم استادان زبان فارسی کشور در دانشگاه آزاد هستند و استادانی که به زبانی غیر از زبان فارسی مسلط هستند شناسایی و آن ها را برای برگزاری توسعه زبان فارسی و معرفی زبان فارسی در فضای مجازی در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار