اویل پرایس: نشست وین به بن‌بست رسیده است/ مخالفت دو تولیدکننده بزرگ اوپک با کاهش سقف تولید نفت

اویل پرایس در مطلبی از احتمال شکست طرح فریز نفتی اوپک به دلیل مخالفت ایران و عراق خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ اویل پرایس در مطلبی نوشت: «گئورگی کانتچف» گزارشگر اقتصادی وال استریت ژورنال بعدازظهر دیروز (جمعه) در حساب توییتر خود با اعلام به بن‌بست رسیدن نشست فنی اوپک در وین، از نارضایتی عراق و ایران از سقف تعیین شده برای خود خبر داد و دقایقی بعد در یک توییت دیگر نوشت عراق و ایران با تثبیت سطح تولید نفت خود در این نشست مخالفت کردند. 

اویل پرایس در ادامه نوشت: اعلام خبر مخالفت احتمالی عراق و ایران با طرح فریز نفتی اوپک، شاید باعث ناامیدی بازار نفت شود؛ اما با توجه به الگوی رفتاری اخیر بازیگران نفتی اوپک به هیچ وجه تعجب‌آور نیست. عراق حتی یکشبه هفته گذشته نیز  صریحاً از اوپک خواست به دلیل نیاز مبرم به منابع مالی لازم برای مقابله با داعش، این کشور را از طرح فریز نفتی معاف کند. 

اظهارنظر دیگر وزیر نفت عراق که بیش از این درخواست باعث ناامیدی بازار نفت از احتمال نهایی شدن توافق نفتی اخیر اوپک در نشست الجزایر شد، این بود که گفت اگر جنگ و ناآرامی در عراق نبود، این کشور باید اکنون 9 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد. وی با این اظهارنظر تلویحاً اعلام کرد که جنگ باعث شده است سایر کشورهای منطقه، سهم آن در بازار نفت را تصاحب کنند. 

البته عراق و ایران چند هفته پیش از این نیز با نفرستادن وزرای نفت خود به نشست اوپک در استانبول که 10 اکتبر (19 مهر)  برگزار شد، نشان دادند که تمام اعضای اوپک در کاهش سقف تولید نفت با یکدیگر هم‌عقیده نیستند. ضمن اینکه عراق از همان فردای نشست الجزایر نیز با زیر سوال بردن ساز و کار اوپک برای محاسبه آمار تولید نفت کشورها، عملاً بی‌علاقگی خود برای مشارکت در طرح فریز نفتی این سازمان را به همه اعضا نشان داد.

علاوه بر این، اوپک چند ماه پیش تلویحاً اعلام کرد که ایران به دلیل برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی و نیاز به افزایش صادرات خود از نوعی معافیت در کاهش تولید نفت برخوردار خواهد بود و خالد الفالح – وزیر انرژی عربستان – نیز پیش از نشست اخیر در الجزایر گفت ایران، نیجریه و لیبی همچنان می‌توانند در "بالاترین سطح معقول" به تولید نفت ادامه دهند.

بنابراین، چنانچه توییت‌های گزارشگر اقتصادی وال استریت ژورنال درست باشند و عراق و ایران به راستی با کاهش یا تثبیت سقف تولید نفت خود مخالفت کرده باشند، این مسئله هرچند باعث بی‌ثباتی بیشتر بازار نفت می‌شود، برای هیچکس تعجب‌آور نخواهد بود؛ چراکه توافق نفتی الجزایر از همان ابتدا شکننده بود و امروز با اعلام این خبر دیگر عملاً نمی‌توان به اجرای آن امیدوار بود. 

با وجود آنکه هنوز عده‌ای امیدوارند عراق در طرح فریز نفتی اوپک مشارکت کند، احتمال اینکه این کشور حاضر شود سهم بیشتری را به اذعان خودش در بازار نفت از دست بدهد، بسیار ضعیف است. 

در چنین شرایطی اگر اوپک همچنان مصمم است تولید نفت خود را بین 200 تا 700 هزار بشکه در روز کاهش دهد، تنها عربستان و امارات متحده عربی می‌توانند با کاهش این تعداد بشکه نفت از تولید روزانه خود این توافق را زنده نگهدارند که البته درصورت افزایش تولید ایران و عراق، شاید آنها مجبور شوند تولید خود را حتی بیش از این میزان کاهش دهند.

در غیر این صورت، به دلیل مشارکت نکردن دو تولیدکننده عمده نفت در این توافق، این دو کشور نیز ممکن است به زودی از اجرای فریز نفتی انصراف دهند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار