کرمان؛

نگاه شرکت تعاونی پسته رفسنجان باید تغییر کند

استاندار کرمان با انتقاد ازاینکه چرا ستادهای اقتصادمقاومتی را در مساجد فعال نمی کنیم ،گفت:باید خرده مالکی ها تجمیع شود تا پسته نجات یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ علیرضا رزم حسینی در جلسه شورا عالی پسته کشور در رفسنجان با اشاره به اینکه دولت وحاکمیت می تواندبه شرکت های تعاونی زراعی یکپارچه کمک کند نه خرده مالکی گفت: تحریم شرایط دشواری ایجاد کرده است.

وی افزود: هیچ ملتی سرنوشتش عوض نمی شود مگر اینکه مردم خود بخواهند نمونه تغییرات را در چین ببینید این ها از دقایق خود استفاده کرده اند در حالی که منابع خاصی هم ندارند.

استاندار کرمان تصریح کرد: یکپارچه سازی اراضی خرده مالکی راه مهم برای کمک به حل مشکلات موجود است در کرمان استارت این کار آغاز شده است.

وی با ابراز قدردانی از نمایندگان استان در مجلس اظهار کرد: ادبیات من محافظه کارانه نیست وتعارف با کسی ندارم.

رزم حسینی تصریح کرد: تسهیلاتی در حد 400میلیارد تومان برای کشاورزان مصوبه گرفتیم ،همه افرادی که در حوزه پسته کار می کنند می تواند مراجعه واز تسهیلات استفاده کنند.

وی ابراز کرد: امروز تصویب کردیم 500هکتار در زرندوهمین مقدار در رفسنجان ظرف 15 روز کشاورزان خرده مالک را شناسایی و با تجمیع اراضی از طرح تعریف شده برای افزایش بهره وری متابعت کنند.

وی با اشاره به اینکه وقتی بهره وری یک هکتار 500کیلوپسته است قطعا قدرت چانه زنی ندارد افزود: بااین شرایط نمی توانید رقابت کنید چون قیمت تمام شده بالا می رود وکسی پول زیاد برای پسته نمی پردازد.

استاندار کرمان با تاکید براینکه خرده مالکان نمی تواند از تسهیلات آبیاری تحت فشار استفاده کنند گفت: مشکل سند برای خیلی خرده مالکان مانع این امر است.

وی افزود: 30سال است که سالانه یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت کردیم وبخش عمده سو برداشت ها در حوزه کشاورزی است.

وی افزود: اگر می خواهید تا حدی این خرده مالکی ها راسامان دهی کنید،مزارع را در 2هزار یا تعدادبیشتر شرکت های تعاونی خانوادگی حفظ واز آب درست استفاده کنید.

وی انتقاد از نحوه مصرف آب در پسته گفت: شیره جان ملت را در این تولید به کار می برید ونسل های آینده مان را فقیر می کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه خیلی از کارهای حوزه کشاورزی نیاز به آموزش دارد، گفت: چگونه می شود دو کشاورزی در کنار هم یکی دو تن برداشت ویکی 300کیلو برداشت می کند، ولی وقتی این شرکت ها ایجاد شود همگرایی ووحدت ایجاد شده ورسیدگی به مزارع می شود وبهره وری بالا می رود.

رزم حسینی با اشاره به بحث فروش وصادرات محصول گفت: 85درصد محصول پسته صادراتی است ودر داخل زیاد نیاز نیست، تجربه جهانی می گوید شرکت های قوی ودارای امکانات روز می توانند در حوزه صادرات بمانند.

وی با تاکید براینکه ساختار شرکت تعاونی پسته باید تغییر کند گفت: این مجموعه ظرفی است وهمه اعضا باید در آن احساس مسئولیت کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار