ساری،

حمله شب پره به شمشادهای مازندران

مدیرکل منابع طبیعی مازندران حوزه ساری گفت:شب پره‌ها به 10 درصد شمشادهای مازندران آسیب رساندند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران حوزه ساری سطح زیر کشت درختان شمشاد مازندران را 16هزار هکتار اعلام کرد و افزود : یکهزار و 600 هکتار از این سطح مورد حمله آفت شب پره قرار گرفته است و آسیب دیدند.

وی گفت:با این که سم پاشی در جنگل مغایر با ضوابط مبارزه علیه آفت و بیماری است اما اگر اقدامات تلفیقی نظیر محل پاشی ، تله گذاری و تحریک شکارچیان طبیعی کارساز نشود برای مهار آفت شب پره 500 هکتار از عرصه های آلوده محلول پاشی می شود.

بابایی افزود: هر چند سرما سبب شد تا جلوی گسترش این آفت گرفته شود ، اما خطر احتمال طغیان آفت پس از فصل سرما همچنان وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران حوزه ساری ،مشکلات فنی در اجرای محلول پاشی و وضعیت قرار گرفتن آفت در لاروها و سخت بودن دسترسی به مناطق آلوده را از جمله مشکلات اجرای طرح محلول پاشی اعلام کرد و افزود: آفت شب پره که از خرداد ماه امسال در میان شمشادها مشاهده شده،به سرعت تکثیر یافته و از برگ ها و پوست درخت تغذیه کرده و موجب مرگ آنها می شود و در صورتیکه کنترل نشود،تمام شمشادهای شمال کشور را آلوده و نابود خواهد کرد.

آفت شب پره در مناطق شمشاد خیز پارک جنگلی نور ، جنگل های تلوشهر و اشتروش حوزه منابع طبیعی شهرستان نور و رزکه حوزه منابع طبیعی شهرستان آمل خسارت آفت شب پره مشاهده گردید به طوری که در مناطق پارک جنگلی و جنگل اشتروش خسارت بسیار شدید می باشد و به عنوان تهدید جدی دیگر برای شمشادستان های شمال به شمار می رود.

امین وطن دوست کارشناس ارشد گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری نیز گفت: این آفت به احتمال زیاد از طریق شمشادهای زینتی وارداتی یا از طریق رویشگاه شمشاد آلوده کشور آذربایجان هم مرز با آستارا گیلان به مناطق شمشادخیز کشور وارد شده است.

وی افزود: محلول پاشی با ترکیبات میکروجی و هورمونی مناطق آلوده پارک جنگلی نور به وسعت 7 هکتار،جنگل تلوشهر به وسعت 5 هکتار،جنگل اشتروش به وسعت 25 هکتار از جمله اقدامات این اداره کل در کنترل این آفت است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار