شاهین دژ؛

ارتقاء شاخص های سلامت دهان ودندان با ارئه خدمات رایگان در شاهین دژ

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شاهین دژگفت:خدمات فلوراید تراپی و فیشورسیلنت جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان در مرکز بهداشت شاهین دژ درحال اجراست.

جبارزاده در گفت وگو باخبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازارومیه افزود:بدون سلامت دهان و دندان، سلامت عمومی بدن تامین نمی شود. گرچه بیماریهای دهان قابل پیشگیری است ولی به علت عدم توجه لازم به مراقبت صحیح و منظم بیش از 90% مردم کشور به درجات مختلفی از بیماری های دهان و دندان مبتلا می باشند.

جبارزاده افزود: ارتقاء شاخص های سلامت دهان فقط منحصرا از طریق گسترش خود مراقبتی و پیشگیری میسر است به همین دلیل در این برنامه هدف اصلی افزایش تعداد دندانهای سالم شیری و دائمی است تا شاخص سلامت دهان و دندان به هدف مد نظر نزدیک شود.

وی تصریح کرد :دندانهای سالم بعنوان اولین قسمت از دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی را در بحث تغذیه، رشد و تکامل، دفاع و سلامت عمومی بدن فرد و جامعه ایفا می نماید. علاوه بر این، دهان و دندانها نقش مهمی در صحبت کردن، ادای صحیح لغات و زیبایی فرد دارد.

مدیرشبکه بهداشت ودرمان شاهین دژ گفت: بیماریهای دهان و بی دندانی علاوه بر تاثیرات روحی- روانی، در درجه اول موجب کاهش کیفیت زندگی در هر فرد کوچک و بزرگ می شود ، ساعات غیبت دانش آموزان و افراد شاغل از مدرسه و محیط کارشان را افزایش داده و در مرحله بعد عوارض سیستمیک بیماریهای دهان (از طریق کانونهای عفونی) برای تمام عمر گریبانگیر فرد و جامعه خواهد بود.

جبارزاده افزود: ابتلا به بیماریهای قلبی، گوارشی، ریوی، کلیوی، سکته مغزی، زایمان زودرس، تولد کودکان کم وزن به عنوان مثال مشکلاتی است که از طریق کانونهای عفونی لثه و دندان امکان پذیر بوده و به همین دلیل، بار بیماریهای دهان چندین برابر افزایش می یابد.

وی اظهار داشت: در همین راستا واحد دندان پزشکی مرکز بهداشت در جهت ارتقاء این شاخصها دانش آموزان دوران ابتدایی را هدف قرار داده و علاوه بر معاینه کامل با تزریق ماده شیار پوش (فیشور سیلنت ) که موجب عدم تجمع مواد غذایی در شیارهای دندان می شود اقدام می نماید.

شایان ذکر است این خدمات بصورت رایگان طی برنامه ریزیهای بعمل آمده به دانش آموزان دوره ابتدایی شهرستان انجام می گیرد.

انتهای پیام/م


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.