تولید کتاب هایی به شکل مجموعه نیاز به اهتمام بیشتری دارد

تولید مجموعه ها در کشورهای دیگر، موفق تر از ایران است، زیرا پروسه تالیف کتاب حرفه ای انجام می شود.

محمد میرکیانی نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص  تفاوت مجموعه های کودک خارجی و ایرانی گفت:  مجموعه ها در بین کتابهای خارجی خیلی زیاد است. آنها  در این بخش بسیار اهتمام دارند، تلاش کردند و برای همه گروه های سنی مجموعه منتشر کرده و می کنند. البته نویسندگان و ناشران این کار را در ایران  شروع کردند ولی نسبت به کارهای خارجی خیلی کمتر است. 

وی افزود: مجموعه های خارجی معمولا به  شکل انبوه و حرفه ای  تولید می شود و به شکل پروژه تعریف می شود. همانطور که در عرصه سینمایی وقتی انیمیشن تولید می شود، سه گانه شده و مثلا به انیمیشن 3 می رسد، در بحث تولید کتاب هم حرفه ای برخورد می کنند. یعنی برای تالیف کتاب، تیمی کارشناسی و ناشری حرفه ای حضور دارد که در کنار هم قرار می گیرند، ناشر ایده پردازی می کند و معمولا خودش در امور دخالت نمی کند. برای مثال ایده می دهد که برای آموزش مفاهیم برای گروه سنی خردسال 20 کتاب منتشر شود. برای این کار 5 روانشناس، 5 تصویر گر، 5 نویسنده، بهترین طراح روی جلد، مدیر هنری در کنار هم قرار می گیرند و در فاصله زمانی تعریف شده خاصی، کتاب تالیف می شود.

نویسنده «تن تن و سندباد» به لزوم انجام کار حرفه ای در پروسه تالیف کتاب تاکید کرد و گفت:   ویژگی ناشران خارجی همین حرفه ای بودن است. همه چیز در این پروسه، حرفه ای اتفاق می افتد. ناشرها بازار هدف را می شناسند . مثلا می دانند که کتاب را قرار است در سی کشور جهان به فروش برسانند. اما در ایران متاسفانه ناشر حرفه ای نداریم . حتی اینکه کتاب ها را در کشورهای همسایه بفروشیم، کار سختی است. البته در حال حاضر در کانون پرورش فکری کارشناس هایی وجود دارد و معمولا کتاب های کانون نسبتا حرفه ای است. 

میرکیانی تصریح کرد: کار حرفه ای، کار موفق است. کاری است که هم مخاطب عام هم مخاطب خاص دارد. ولی معمولا ناشران خصوصی برای کسب سود، کتاب چاپ می کنند. کسب سود چیز بدی نیست و ناشر و مولف حق دارند به فکر برگشت سرمایه باشند. ناشر از نویسنده می خواهد کاری بنویسد که برایش سود داشته باشد. در بسیاری از موارد مولف حرفه ای به علت داشتن نیاز مالی مجبور می شود اثر خود را همان اول به فروش برساند و یا اگر نویسنده دسته سوم چهارم باشد، همین که اثرش چاپ شود برایش کافی است. 

وی بیان کرد: نویسنده حرفه ای قرارداد  می بندد و  متعهد می شود که کتابش پرفروش شده و چندین بار به تجدید  چاپ برسد. همین تعهد باعث می شود که کتاب خوبی بنویسد. فکر، برنامه ریزی، هدف داشتن و توجه به ذائقه مخاطب لازمه انجام کار حرفه ای است. اگر همه این ها در کنار هم قرار بگیرند، همچنین کتاب به شکل خوبی چاپ شود و به شکل درستی توزیع شود، موفق خواهیم بود. 

انتهای پیام/ 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار