اعتراض جزیره نشینان اسپانیایی‌ به تغییر ساعت فصلی

ساکنان مجمع‌الجزایر "بالئاری" اسپانیا از مقامات دولتی درخواست کردند ساعت را به عقب برنگردانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ ساکنان مجمع‌الجزایر "بالئاری" در اسپانیا معتقدند آنها به دلیل موقعیت جغرافیایی محل زندگی‌شان بیش از هر کس دیگری در این کشور از تغییر ساعت فصلی آسیب می‌بینند.

دولت مرکزی اسپانیا هفته آینده به سنت هرساله ساعت این کشور را یک ساعت به عقب برمی‌گرداند؛ اما نمایندگان جزیره بالئاری با برگزاری جلسه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کردند مجمع‌الجزایر آنها در شرقی‌ترین قسمت اسپانیا قرار دارد و در حالت عادی هم یک ساعت از مناطق غربی اسپانیا عقب است چه برسد به آنکه در فصل پاییز به صورت عمدی طول روز را یک ساعت کمتر کنند.

مردم جزیره بالئاری کوتاه شدن روز و از دست دادن زودهنگام روشنایی را مشکل بزرگی می‌دانند. کمپینی در جزیره به راه افتاده است که بر به کرسی نشاندن خواسته مردم اصرار دارد و با انتشار بیانیه‌های متعدد خواستار لغو تغییر ساعت فصلی در بالئاری است. این کمپین تغییر ساعت فصلی را یک سنت مطرود از دوران انقلاب صنعتی می‌داند و از مقامات مادرید درخواست کرده است اجازه دهد برنامه زندگی مردم به شکل طبیعی و منطقی آن پیش برود. مردم جزیره معتقد هستند جامعه مدرن امروزی به ساعات روشنایی بیشتری نیاز دارد. مردم کمتر دچار افسردگی و یا مشکلات بی‌خوابی خواهند شد و اقتصاد پویا باقی می‌ماند.

تغییر ساعت در دوران جنگ جهانی اول برای صرفه جویی ذغال سنگ آغاز شد و از سال 1981 میلادی، تغییر ساعت به عنوان راهنمای اروپایی اعمال می‌شود و انجام آن در 27 کشور اتحادیه اروپا الزامی است. 

از نظر موقعیت جغرافیایی، اسپانیا باید ساعتی مشابه با انگلیس را داشته باشد زیرا خط نصف النهار گرینویچ از شبه جزیره "ایبریکا" می گذرد؛ اما به دلایل سیاسی و همزمان با دوران رژیم دیکتاتوری "فرانسیسکو فرانکو" در سالهای 40 میلادی، تصمیم گرفته شد ساعت اسپانیا با ساعت آلمان یکسان باشد. 
کمیسیون ملی انطباق ساعت در نظر دارد ساعت اسپانیا همزمان با ساعت انگلیس و پرتغال باشد. در این رابطه، بر اساس نظرسنجی‌ها 68.4 درصد اسپانیایی‌ها با یکسان شدن زمان در اسپانیا و انگلیس موافق هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار