دهه آینده عرصه بانک های اطلاعاتی جهانی

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: امید است با عزمی راسخ و تلاشی بی وقفه در مبارزه با بانک های اطلاعاتی جهانی ها موفق شویم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجعفر صدیق رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کارگاه آموزشی مدیریت موثر دارایی های فکری شرکت های کوچک و متوسط که امروز در پارک علم و فناوری این دانشگاه برگزار شد؛ بیان کرد: حرکتی که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و در سطح کشور دنبال می شود تحول اقتصاد است.

وی ثبت مالکیت معنوی دانش را اساسی ترین کلید در اقتصاد دانست و اظهار کرد: دهه های آینده، دهه نبرد حق ثبت اختراع است که در این میان شرکت های فاقد ثبت اختراع با کیفیت از میدان مسابقه خارج می شوند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد: متاسفانه از چالش هایی که امروزه با آن مواجه هستیم این است که حق امتیازهای داخلی از کیفیت و اعتبار خوبی برخوردار نیستند.

صدیق با اشاره به اینکه در کشور ما عمده تمرکز روی اختراعات ثبت شده بهره مندی از مزایای بنیاد نخبگان است؛ توصیه کرد: باید با تلاش و پشتکار فراوان بتوانیم در دهه آینده اقتصاد کشور را ارتقا دهیم.

در ادامه این مراسم محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی بیان کرد:  در کشور ایران خوشبختانه در حوزه مالکیت صنعتی قوانین و مقررات به روز است.حوزه مالکیت صنعتی ثبت علایم تجارتی اختراعات و طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی را پوشش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما سالانه حدود 12 تا 13 هزار اظهار نامه ثبت اختراع بررسی ماهیتی می شود، اظهار داشت: از این میان حدود یک سوم این اظهارنامه ها ثبت می شوند.

در ادامه این مراسم محمد حسن کیانی رئیس مرکز مالکیت معنوی بیان کرد: در کشور ایران خوشبختانه در حوزه مالکیت صنعتی قوانین و مقررات به روز است که حوزه مالکیت صنعتی ثبت علایم تجارتی اختراعات و طرح های صنعتی و نشانه های جغرافیایی را پوشش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما سالانه حدود 12 تا 13 هزار اظهار نامه ثبت اختراع  بررسی ماهیتی می شود؛اظهار داشت:از این میان حدود یک سوم این اظهارنامه ها ثبت می شوند.

کیانی یاد آور شد: با توجه به عضویت ایران در معاهده PCT  در سال گذشته حدود 20  اظهار نامه ثبت بین المللی شد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی عنوان کرد: هدف از برگزاری این همایش ثبت دارایی های فکری شرکت های کوچک و متوسط است.بنابرین هر اختراعی قبل از قرارگیری در بازار تجارت ابتدا باید دانش فنی آن به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه ثبت  قوانین ملی از سال 1304 در کشور ما صورت گرفته است؛ ابراز کرد: از سال 1386 این قوانین و مقررات به روز شده است.

کیانی تصریح کرد: خوشبختانه در دهه اخیر به اکثر معاهدات بین المللی مانند مادرید،لیسبون و PCT دسترسی پیدا کرده ایم.این موفقیت صاحبان علایم تجارتی را از مراجعه به کشورهای هدف و پرداخت هزینه های گوناگون مانند ترجمه اسناد و حق وکالت بی نیاز 
می کند.

وی افزود: در گذشته چون معاهداتی برای حمایت فرا ملی نبود متاسفانه بسیاری از طرح های و اختراعات مورد سوء استفاده قرار می گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.