شهرکرد؛

محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری جزء سالم ترین محصولات

محصولات کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری جزء سالم ترین محصولات کشاورزی است.

محصولات کشاورزی چهارمحال و بختیاری جزء سالم ترین محصولاتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در این استان سالانه حدود 731 هزار تن محصولات زراعی و 180 هزار تن محصولات باغی تولید می شود که اکثر این محصولات جزء سالم ترین محصولات کشاورزی از نظر باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی هستند.

ذبیح الله غریب افزود: یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تهیه محصول سالم، چگونگی استفاده از کود و سم در مزارع است که کشاورزان چهارمحال و بختیاری، کمترین میزان سم را در مزارع استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف میزان ماده مؤثره سموم کشاورزی در استان 25 صدم لیتر در هکتار و در کشور 7 دهم لیتر در هکتار می باشد که این نسبت در دنیا یک و 2 دهم لیتر در هکتار است.

غریب همچنین گفت: مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات در سطح 52 هزار و 500 هکتار، طرح شبکه مراقبت و پیش آگاهی به کشاورزان و صدور کدهای 16 رقمی برای پیگیری محصولات خارج از چارچوب تولید محصول سالم که تا کنون 15 هزار و 579 کد شناسه محصول تهیه شده است، اجرای طرح بیولوژیک و مواد غیر شیمیایی و بازدید و نظارت بر عملکرد 60 کلینیک گیاهپزشکی و همچنین بازدید از عاملین فروش کودهای شیمیایی و برخورد با متخلفین را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه در استان بیان کرد.

وی ادامه داد: ارائه طرح پیشنهادی صدور 100 نمونه از محصولات کشاورزی، احداث چند پست قرنطینه نباتی، برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی غرفه محصول سالم در چند نمایشگاه، نمونه گیری های تصادفی از تولیدات و آگاهی بخشی به مردم در این باره، از دیگر اقدامات این سازمان در راستای برنامه تولید محصول سالم در استان بوده است.

به گفته غریب؛ گر چه بازگشت سرمایه برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه کشاورزی دارای اهمیت است و این امر موجب بروز اشکالاتی در تحقق برنامه های جهاد کشاورزی می شود اما این اداره کل در پی ترغیب کشاورزان نسبت به تولید داوطلبانه محصول سالم می باشد.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.