ساری،

بررسی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی ایران در ساری

همایش ملی بررسی 10محور کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی،امروز در سالن شهدای گمنام دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمد باقر رضایی، رییس انجمن گیاهان دارویی ایران امروز در همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی در ساری با بیان اینکه بازار ایران در زمینه گیاهان دارویی بسیار پر رونق است و ایران کشوری مرجع در تولید گیاهان دارویی ارگانیک بە شمار می‌رود، گفت: امروزه بە سبب تخریب منابع طبیعی و محیط زیست، زیستگاه طبیعی گیاهان دارویی کاهش یافته و سبب بی رونقی بازار جهانی ایران در این زمینه  است.

وی با بیان اینکه 800 هزار گونه گیاهان دارویی در کشور شناسایی شده است افزود:2هزار گونه گیاهان دارویی به صورت طبیعی و مستقیم زراعت و استفاده می شود.

وی گفت: گونه های که هم اکنون در کشور کشت می شود بنیان و پایه آن گونه خارجی است که اقتصادی نیست.

رییس انجمن گیاهان دارویی ایران گفت: اخیرا وزارت بهداشت از داروهای گیاهی به عنوان دارو سنتی مورد مصوب قرار می دهد که این امر زمینه تولید و بازار مناسب را فراهم می کند.

محمد باقر رضایی، با بیان اینکه زمین های زارعی وسیعی در کشور وجود ندارد افزود: برای توسعه توسعه ارگانیک زمین های مستعد شناسایی وآموزش متعدد در حال انجام است.

وی گفت: هم اکنون کشت 20 گونه گیاهی در کشور قابلیت اقتصادی و بازار یابی مناسب دارد .

وی افزود: برای تصاحب بازارهای خارجی باید استاندارد های ، نبود ن آلودگی ،نحوه برداشت ،حفاظت و ماده موثره را رعایت کرد.

رییس انجمن گیاهان دارویی ایران گفت: با توجه به گشترش تولید محصولات ارگانیک در کشور امیدواریم بتوانیم بە جایگاه خود در بازار جهانی دست یابیم.

محمد باقر رضایی با بیان اینکه انجمن از سرمایه گذاران ،فارغ التحصیلان کشاورزی ، متخصصان در کشت ارگانیک گیاهان دارویی ، بسته بندی و صنایع تبدیلی حمایت می کند افزود: هم اکنون انجمن با بخش خصوصی در شهرستان های قطب تولید گیاهان دارویی وارد مرحله جدید از تولید شده است.

وی گفت: از 100 گونه گیاهان دارویی که در طبیعت رشد و نمو می کند 30درصد به صورت عصاره و گیاه صادر می شود.

غلامعلی رنجبر رییس دومین همایش ملی کشت ارگانیک و ازدیاد گیاهان دارویی گفت:

گونه های گل محمدی، بید مشک، باریجه، آویشن، پونه، همیشه بهار، مریم گلی، گل گاو زبان، بادرنجبویه، بابونه، رزماری، بومادران، گلپر، گزنه، سرخار گل و سنبل الطیب از مهم ترین گیاهان دارویی قابل کشت درمازندران است.

وی گفت:در این همایش یک روزه عنوان های چون مزیت نسبی و اقتصاد گیاهان دارویی، استانداردهای مورد نیاز تولید گیاهان دارویی، نهاده های مجاز در کشت، تغذیه گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه ای با کودهای آلی و زیستی و مدیریت آفات و بیماری گیاهان دارویی در کشت ارگانیک مورد بررسی قرار گرفت.

وی استفاده از محرک های غیرشیمیایی و تنش ها در گیاهان، تشکیل متابولیت های ثانویه در کشت های درون شیشه ای با رویکرد ارگانیک، بررسی اکوتیپ های بومی بر اساس مارکرهای مورفولوژیکی و ملکولی، کاربرد گیاهان دارویی ارگانیک در صنایع غذایی مصرف گیاهان دارویی در علوم دام و آبزیان را دیگر عنوان های این همایش برشمرد.

وی با بیان اینکه 195 عنوان مقاله بر اساس محورهای عنوان شده به دبیرخانه این همایش ارسال که 15 مقاله پذیرفته شده است.

این همایش با همکاری انجمن گیاهان دارویی ایران برنامه ریزی شده و موسسات و مراکز پژوهشی از جمله پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری کشاورزی طبرستان، پارک علم و فناوری مازندران، موسسه آموزش عالی سنا، اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشاورزی و بانک سپه همکاری دارند.

وی گفت: در حاشیه این همایش نمایشگاهی از گیاهان دارویی، محصولات ارگانیک دارویی و طب سنتی نیز دایر می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.