آسیب و تهدیدات فضای مجازی در خانواده را جدی بگیرید

رئیس پلیس فتای زنجان در توصیه شهروندان گفت: آسیب‌های فضای مجازی را جدی بگیرند و مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرگرد جواد شعبانپور  در باره اهمیت ایترنت گفت: امنیت در اینترنت موضوعی مهم و حیاتی می‌باشد که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی هنگام گشت‌و گذار در اینترنت خطرات و آسیب‌های جبران ناپذیری دارد.

آسیب و تهدیدات فضای مجازی در خانواده را جدی بگیرید
 
وی با بیان این‌که هم‌زمان با توسعه و کاربرد سیستم‌های رایانه‌ای، جرائم رایانه‌ای هم به وجود آمده‌اند، افزود: اگرچه دامنه و حوزه وقوع جرم در هر حوزه با توجه به ویژگی‌ها و وسعت کاربرد و استفاده متفاوت بوده است. اما گسترش جرائم رایانه‌ای در دنیا، خصوصاً در کشورهایی که بیشترین استفاد‌ه‌کنندگان رایانه و اینترنت را دارند، باعث می‌گردد تا تمامی کامپیوترها از کامپیوترهای  موجود در منازل تا کامپیوترهای موجود در سازمان‌ها و مؤسسات بزرگ‌، در معرض آسیب و تهدیدات امنیتی ‌باشند.

آسیب و تهدیدات فضای مجازی در خانواده را جدی بگیرید

‌سرگرد شعبانپور ادامه‌داد: فضای سایبری به واسطه برخی امکانات نوین به ویژه در بحث اقتصادی و مالی توانسته برخی از مهم‌ترین محدودیت‌های دست‌و پاگیر موجود در دنیای فیزیکی را از میان برده و بسیاری از امور را آسان نماید. اما در کنار فواید بسیار زیادش می‌تواند زمینه‌ای برای بروز ناهنجاری‌های سایبری گردد و فضایی برای جولان دادن افراد سودجو  وکلاهبردار باشد .
 
رئیس پلیس فتای زنجان در ادامه از امنیت خرید آنلاین سخن گفت و در توصیه به کاربران اظهار کرد: در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمود می‌شوید دقت کنید که حتماً آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.
 
وی ادامه داد: در بعضی از مواقع کلاه‌برداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکتریکی بانک‌ها کاربر را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرس بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند اما درگاه بانکی نیستند، لذا در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعات کارت بانکی شامل شماره کارت، رمز عبور، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، این اطلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملاً امکان برداشت و دیگر سوء‌استفاده‌ها را از حساب بانکی کاربر دارند.

آسیب و تهدیدات فضای مجازی در خانواده را جدی بگیرید

سرگرد شعبانپور تأکید کرد: سیستم پرداخت الکترونیکی همه بانک‌ها از بستر  ssl و روش‌های مطمئن رمزنگاری استفاده می‌کند. لذا کاربران دقت نمایند که در نوار آدرس سایت بانکی، نماد یک قفل یا عبارت //:https درج شده باشد. درغیراین صورت قطعاً صفحه جعلی است و قصد بردن اطلاعات کارت بانکی کاربر را دارد در صورت برخورد با سایت‌های بانکی که در بستر  SSL فعالیت ندارند و نماد قفل و //:https ندارند هیچ گونه عملیات بانکی انجام ندهند.

منبع: www.cyberpolice.ir
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار