پارلمان افغانستان: مذاکرات با طالبان باید با هماهنگى با شوراى ملى صورت گيرد

اعضای ولسی جرگه، صلح را ضرورت افغانستان مى دانند؛ اما مى گويند که هر نوع مذاکرات صلح با مخالفين مسلح دولت، بايد از مجراهای قانونى و در هماهنگی با شورای ملی صورت گيرد.

پارلمان: مذاکرات با طالبان باید با هماهنگى با شوراى ملى صورت گيردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، روزنامه گاردين، ديروز گزارشى را منتشر کرد که حکومت افغانستان، مذاکرات مخفى را با طالبان مسلح آغاز کرده و يک هيئت حکومت افغانستان، با برادر ملا محمد عمر رهبر پيشين طالبان مسلح، در قطر ديدار نموده است.

سخنگوى وزارت خارجۀ امريکا در يک نشست خبرى در جواب به سوالى از دادن معلومات در مورد اين گفتگوها خوددارى نموده؛ اما گفته است که ايالات متحدۀ امريکا از پروسۀ صلح به رهبرى افغان ها حمايت مى کند.

طالبان مسلح، گزارش يادشدۀ گاردين را بى اساس دانسته و گفتگو ميان هيئت حکومت افغانستان و برادر ملا محمد عمر در قطر را رد کرده اند. حکومت افغانستان تا حال در اين مورد ابراز نظر نکرده است.

در نشست امروز ولسى جرگه نيز روى اين موضوع بحث صورت گرفت.

فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در اين جرگه، با انتقاد از اينکه ولسى جرگه در جريان اين گفتگوها قرار داده نشده، گفت: "مسئولیت پذیری و حکومتداری خوب، همین است که ما از طریق رسانه ها از مذاکرات صلح خبر شویم.”

او صلح را یک ضرورت در کشور خواند؛ اما افزود: "هر نوع مذاکرات که در راستای صلح صورت می گیرد، باید از مجرای قانونی و در هماهنگی با نمایندگان مردم در شورای ملی صورت بگیرد.”

وی، از هیئت اداری جرگه خواست تا مسئولان حکومت را در پیوند به این مذاکرات، به مجلس عمومی جرگه فرا بخواند.

نادرشاه بحر عضو دیگر این جرگه، با تاکيد بر اينکه مذاکرات صلح، بايد از طريق شوراى عالى صلح صورت گيرد، گفت: "ما صلحی را می خواهیم که مطابق قانون و از مجرای قانون صورت بگیرد و خانه ملت در جریان قرار داشته باشد.”

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه که ریاست نشست امروز این جرگه را برعهده داشت گفت: "در واقع صلح ضرورت است؛ اما باید تمام مسایل در مشوره با نمایندگان ملت به پیش برده شود.”

وى نيز افزود آن عده از مقام هاى حکومت که در اين گفتگوها شرکت نموده اند، بايد استجواب شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار