وزیر امور اروپایی ترکیه: بدون توافق بر سر روادید، قرارداد مهاجرت لغو خواهد شد

وزیر امور اروپایی ترکیه تداوم توافق مهاجرت با اتحادیه اروپا را مشروط به اعطای امتیاز سفر بدون روادید دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «عمر سلیک»، وزیر امور اروپایی ترکیه، در مصاحبه ای گفت اتحادیه اروپا باید تا آخر سال میلادی جاری، شرایط سفر بدون روادید را برای شهروندان ترک مهیا کند. وی همچنین خاطرنشان کرد سران اروپا باید فشارها بر ترکیه درخصوص قوانین مبارزه با تروریسم را کاهش دهند؛ در غیر این صورت، آنکارا توافق حاصله درخصوص ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا را نادیده خواهد گرفت.

براساس توافق میان آنکارا و بروکسل، ترکیه پذیرفت در قبال دریافت امتیازاتی، از جمله سفر بدون روادید شهروندان ترک به اروپا، مانع ورود سیل مهاجران غیرقانونی به این قاره شود.

اما اتحادیه اروپا تاکنون به وعده خود درخصوص سفر بدون روادید شهروندان ترک عمل نکرده است. علاوه بر این در پی کودتای نافرجام ترکیه در 25 تیر و سرکوب شدید مخالفان از سوی اردوغان، سران اروپایی دولت ترکیه را مورد انتقاد قرار دادند و با افزایش فشار از رئیس جمهور ترکیه خواستند سرکوب مخالفان را متوقف کند؛ زیرا چنین سرکوبی مخالف معیارهای اروپا است.

عمر سلیک در ادامه گفت: «با توجه به وضع موجود، ما فرض را بر این می گیریم که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال توافق حاصله عمل نکرده است. در این صورت، ما نیز به انجام تعهدات خود در قبال این توافق پایبند نخواهیم ماند و در صورت لزوم، اجرای این توافق را متوقف خواهیم کرد.»

وی تاکید کرد: «اگر اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری به تعهداتش عمل نکند، ما نیز به تعهد خود درخصوص ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به اروپا پایبند نخواهیم ماند.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار