تاثیر منفی آلودگی آب و هوا بر سلامت جامعه/ 25 درصد سلامت جامعه متأثر از رفتارهای مردم است

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آلودگی هوا و مسئله آب بر سلامت مردم هر کشور تاثیر مستقیمی داشته و یکی از مهمترین عوامل توسعه پایدار محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران عصر امروز در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی و نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار در ساختمان مرکزی این دانشگاه با اشاره به مسئله محیط زیست در سلامت مردم یک جامعه اظهار داشت: در تعیین سلامت مردم یک جامعه پنج درصد مربوط به مسائل ژنتیک، 20 درصد پبشرفت پزشکی، 50 درصد محیط و 25 درصد رفتارهای مردم است که مرگ و میر جوانان در اثر تصادفات به نوعی به رفتار افراد بر می گردد.

وی بیان کرد: عوامل دیگری چون آب، آلودگی هوا در سلامت مردم تاثیر بسزایی دارد.

جعفریان ادامه داد: همایش بهداشت محیط تا به الان 19 بار برگزار شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران برای چهارمین دوره میزبان این رخداد علمی است به طوری که اولین همایش بین‌المللی به دلیل قابلیت‌های بالای این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: بسته سند محیط زیست به وسیله سازمان ملل تدوین و به کشور‌های مختلف از جمله ایران ابلاغ شده و این سند در پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه می‌شود.

جعفریان عنوان کرد: این همایش با نگاهی به اهداف توسعه پایدار در 17 بند برگزار می‌شود تا مسائل توسعه محیط زیست تا سال 2030 بر طرف شود.

وی ادامه داد: فقر، گرسنگی، سلامت و خوب بودن آموزش باکیفیت، عدالت، آب، محیط زیست، بهداشت، انرژی کمی و قابل تجزیه، کار مناسب و رشد اقتصادی از جمله اهداف نوشته شده در سند سازمان ملل است.

جعفریان با بیان اینکه صنعت نوآوری و زیرساخت‌ها همچنین تولید و مصرف مسئولانه از دیگر موارد آورده شده در سند سازمان ملل است، افزود: شهر‌های پایدار، عدالت، زندگی روی زمین، اقدامات آب و هوا، صلح و عدالت در سطح بین‌الملل، اقیانوس و جانداران و زندگی زیر آب همگی از جمله دیگر موارد آورده شده در سند بالا دستی است.

جعفریان اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران به خاطر داشتن پژوهشکده محیط زیست و سه مرکز تحقیقات همچنین تحقیق گروه‌های مختلف در سموم آب و محیط زیست ظرفیت برگزاری همایش بین‌المللی را در حوزه محیط زیست در خود دیده و به همین دلیل اولین دوره‌ آن در این دانشگاه طی سه روز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: مسائل ایمولوژیک، سم‌شناسی در محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، آب و فاضلاب و مسائل مربوط به آن، غذا، پسماند‌های جامد، محیط فیزیکی و تشعشعات رادیواکتیو از جمله موضوعاتی بوده که در این همایش بین‌الملل با حضور 12 مهمان خارجی برای تصمیم‌سازی ارتقای محیط زیست و تبادل اطلاعات صورت می‌گیرد.

فرآیند رو به رشد شهرنشینی و کاهش همزمان سرانه آب مصرفی

در ادامه مراسم مصداقی‌نیا رئیس انجمن ملی بهداشت محیط ایران گفت: این همایش سالیانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده که امسال اولین دور بین‌المللی آن با توجه به ظرفیت‌های ارزشمند این دانشگاه و فعالیت پژوهشکده‌های محیط زیست برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: در کشور ما همزمان با دنیا شهر‌نشینی با سرعت زیادی در حال انجام شدن است به طوری که در زمان‌های قدیم 65 درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها ساکن بوده که امروزه بیش از 72 درصد از مردم ایران شهر نشین شده اند و همین مسئله باعث فشار زیادی به محیط زیست می‌شود.

مصداقی‌نیا ادامه داد: یک سوم از جمعیت کشور در هشت کلانشهر ایران زندگی کرده که طبیعتا آب و آلودگی هوا را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی اظهار داشت: سرانه آب هر نفر در سال 1340 پنج هزار متر مکعب بوده که این رقم امسال به هزار و دویست متر مکعب در سال کاهش یافته است.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه افزایش جمعیت شهرنشینی و کاهش منابع آب برگشت آن را از بین برده است، تصریح کرد: سالیانه بین 6.5 تا 7 میلیون نفر در دنیا به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست داده و 20 هزار نفر از مردم در سوانح رانندگی دچار فوت می‌شوند.

وی تأکید کرد: امروزه بیش از 98 درصد مردم کشور از آب آشامیدنی برخوردارند این در حالی است که پوشش جمع‌آوری فاضلاب کشور 40 درصد است.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه پوشش آب و فاضلاب در روستا‌ها صفر درصد است، تصریح کرد: هوا به دلیل بهتر شدن نوع سوخت‌های مصرفی وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده و این کنفرانس در نظر دارد مسائل بین‌المللی را بررسی کند.

وی افزود: برای توسعه پایدار کاشناسان مختلفی از سراسر دنیا در این همایش جمع شده‌اند تا راهکاری مناسب برای محیط زیست و توسعه پایدار ارائه دهند.

برگزاری همایش بین‌المللی اهداف توسعه پایدار با حضور مهمانانی از هشت کشور دنیا

در ادامه مراسم تکیان دبیر بین‌الملل همایش گفت: اهداف توسعه کارگاه پنج جز دارد و کشور ایران ملزم شده تا این اهداف را تا پایان سال 2030 اجرایی کند.

وی بیان کرد: صلح، حاکمیت کره زمین و حفظ آن، مشارکت، و پرداختن به همکاری‌های جمعی از جمله اهداف مشخص شده به وسیله سازمان ملل است.

دانشگاه علوم پزشکی با توجه به پیشگام بودنش در زمینه محیط زیست بخش بین‌المللی این همایش را بر عهده گرفته و سمینار اهداف توسعه پایدار را با حضور مهمان از هشت کشور دنیا برگزار می‌کند.

تکیان ادامه داد: طراحی، کنفرانس، پنل‌های تخصصی در راستای اجرایی کردن ابعاد مختلف محیط زیست یکی دیگر از اهداف اصلی برگزاری این همایش بوده که در حاشیه آن کارگاه‌های آموزشی برپا می‌شود.

تکیان اظهار داشت: کارشناسان ایران یک تصویر منطقه‌ای را تعریف کرده که در آن همه مسائل از کل به جزء به اختصار پرداخته شده است.

وی تأکید کرد: آب و فاضلاب و پسماند محیط زیست یکی از دیگر مسائل مهم بوده که در این همایش در رابطه با آن تصمیماتی گرفته می‌شود و دستورات لازم برای انجام اهداف توسعه پایدار ابلاغ و عملیاتی می‌شود.

تکیان ادامه داد: در جهت انجام سیاست‌های اسناد بالا دستی و کلان این همایش با همکاری و تعامل وزارت بهداشت و اداره توسعه پایدار برگزار می‌شود و بسته‌های توصیه‌ای به افراد شرکت کننده اهدا می شود.

وی گفت: مسئله محیط زیست به قدری اهمیت دارد که مرکز ملی پیشگیری از بیماری غیر واگیر دستور العمل اجرایی آن را در اسفند ماه سال گذشته ابلاغ کرده و در این همایش اهداف اصلی بهداشت محیط زیست بررسی می‌شود.

تکیان تصریح کرد: تمامی قسمت‌های مختلف این همایش جزو وظایف ذاتی این مرکز قرار دارد و انتظار می رود که خروجی این همایش و مقالات ما در سیاست‌گذاری های کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر کمک بزرگی کند.

وی ادامه داد: آب، آلودگی هوا و پرتوها تغییرات زیادی را در کشور ایجاد کرده و به همین منظور نظارت بر وزارت بهداشت نیز عوض شده است.

دبیر بین‌الملل همایش گفت: پاسخگویی شایسته به مطالبات مردم بر طبق سیاست‌های کلان کشور یکی دیگر از اهداف اصلی برگزاری این همایش بوده تا سلامت جان هموطنانمان تضمین شود.

در ادامه این مراسم محسن فرهادی مدیر فنی بهداشت محیط و مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت گفت: در سال اول برگزاری این همایش 100 نفر از کارشناسانمان در این رخداد علمی شرکت کرده ولی امسال نزدیک به هزار و 300 نفر اعلام آمادگی کرده که از این تعداد 400 نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان مرتبط با بهداشت و محیط هستند.

ارسال 800 مقاله به دبیرخانه سمینار بین‌المللی در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار

وی گفت: 800 مقاله از کارشناسان سراسر کشور به دبیرخانه این همایش تا به امروز ارسال شده است.

فرهادی بیان کرد: این همایش جزو پر سابقه‌ترین سمینارهای علمی بوده و من امیدوارم خروجی خوبی را برای آب و اهداف توسعه پایدار محیط زیست در پی داشته باشد.

در پایان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: مسئله آنتن‌های جی پی اس و امواج موبایل هنوز بیماری‌زا بودنشان به طور مشخص تأیید نشده و برخی از پزشکان احتمال ایجاد عارضه سرطان را محتمل اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار