صالحی خبر داد؛

رشد صنعت هسته‌ای کشور بعد از دوران برجام/ 2 نیروگاه اتمی در کشور ساخته می‌شود

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در دوران پس از برجام 2 نیروگاه اتمی با هزینه 10 میلیارد دلار در کشور ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی صبح امروز در مراسم دهمین همایش نخبگان فردا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به تعداد محدود نخبگان درجه یک کشور در طول تاریخ اظهار داشت: نخبگان کشور و دنیا همواره در طول تاریخ کم بوده و هر کدام از آنها دارای شاخص‌های ویژه‌ای بودند.

وی گفت: یک نخبه باید مراقب رفتار خود باشد زیرا جامعه انتظار فراوانی از آن دارد و افراد نخبه باید نسبت به جامعه خود آگاهی و ارزیابی دقیقی داشته باشند. 

صالحی ادامه داد: یک فرد نخبه نباید در مورد مسائل جامعه بی‌تفاوت باشد و باید مسئولیت خود را نسبت به مسائل اطراف خود به خوبی انجام دهد زیرا جامعه از این افراد انتظار دارد تصمیم درستی را اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی کشور را دچار تحول عظیمی کرده و ما را در بستری صحیح قرار داد و به همین علت کشورهای استکبار در مقابل انقلاب ما قرار گرفته‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: دنیا دچار تغییرات زیادی شده و این امر زمینه بروز انقلاب صنعتی در آلمان، انگلیس و فرانسه را فراهم کرد. 

وی با بیان اینکه ما باید یک تغییرات تکتونیک در درونمان ایجاد کنیم تصریح کرد: باید به گونه‌ای دیگر فکر کرده و هر تصوری که به ذهنمان می‌رسد و امکان تحقق دارد به آن جامع عمل بپوشانیم.

صالحی تصریح کرد: ما جز با انتقال تکنولوژی نتوانسته سرعت رشد علم را در کشور افزایش دهیم و به همین دلیل باید از تجارب دیگر کشورها استفاده کافی را ببریم و این مسئله جز با تعاملات بین المللی علمی انجام نمی‌شود. 

وی در خصوص اینکه برجام فرصت خوبی برای ایجاد تعاملات علمی با دنیا برای ما به وجود آورده است، افزود:‌ کشورهای مقابل ما وقتی از ظرفیت‌های عظیم ملت ما برخوردار شده سعی در ایجاد ارتباط علمی با ما برآمده و از دشمنی با ما دست برداشتند. 

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: کشورهایی مانند مالزی صنعت خوبی دارند اما از نوآوری و انتقال تکنولوژی به دور هستند که کشورهایی مانند هند و چین مانند ایران صاحب نوآوری و انتقال تکنولوژی بوده و تولیدات خود را در همین راستا به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه در طول 37 سال گذشته با وجود تحریم‌های نخبگان کشور تلاش‌های خوب علمی را رقم زده و سطح  علم در کشور افزایش یافته است، عنوان کرد: کشور نیازمند خلاقیت و ابتکار بوده و این مسئله امری بسیار مهم در جهت جهش تکنوتیک است.

صالحی تاکید کرد: سند هسته‌ای میعادگاه  صنایع در دنیا است و وقتی کشوری از صنعت هسته‌ای برخوردار باشد، صنایع دیگر در آن رشد می کنند و این مسئله سبب باز شدن دریچه‌ای به فناوری‌های نوین می‌شود.

وی ادامه داد:‌ پس از برجام دستاورد بزرگ اتمی نصیب کشور شده است اما متاسفانه برخی افراد این مسئله را باور نمی‌کنند. 

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: طی چند سال گذشته هزینه‌ای بالغ بر 7 میلیارد دلار صرف ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر شده که هم اکنون این نیروگاه 5 میلیارد دلار ارزش مالی دارد و در حقیقت ما طی این 25 سال، سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری را در صنعت هسته‌ای انجام دادیم.

صالحی ابراز داشت: در طول این 25 سال سایت‌هایی در اصفهان و اراک ساخته شده و ما به زودی بعد از برجام قصد ساخت 2 نیروگاه با هزینه‌ 10 میلیارد دلار داریم.

وی ادامه داد:‌ هم اکنون یک بیمارستان هسته‌ای با هزینه 300 میلیون یورو در حال ساخت بوده که آن در نوع خودش در دنیا بی‌نظیر است و ما امیدواریم با این پروژه نیاز کشور به خارج برطرف شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در دوران تحریم کشور را با یک میلیون بشکه در روز اداره کردیم و کشورهایی چون قطر و امارات که کم جمعیت بوده با فروش 2 میلیون بشکه نفت در روز خود را اداره می‌کردند ولی کشور ما با وجود 10 میلیون میلیارد و بر اساس تلاش و تفکر افراد نخبه خود را در دوران تحریم سربلند کرد.

وی گفت: ملت ایران در سکوی پرتاب به آینده‌ای روشن قرار گرفته است و شما نخبگان نقشی مهم و اساسی را در پیشرفت کشور ایفا می‌کنید. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار