اهواز؛

افزایش مهاجرت پرندگان زمستان‌‌گذر به خوزستان

کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پیش‌بینی می شود مهاجرت پرندگان زمستان‌‌گذر به استان افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رحیم الوندی کارشناس مسئول حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: ‌فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌‌گذر با سرد شدن هوا در سرزمین‌های شمالی آغاز شده است؛‌ برخی پیش قرقاول‌ها و مرغابی‌ها مهاجرت خود را در نیمه مهر آغاز کرده‌اند و مهاجرت پرندگان شکاری و بازها نیز زودتر از دیگر انواع پرندگان مهاجر بوده و اکنون در حاشیه تالاب‌ها مستقر شده‌اند.

وی افزود:‌ پرندگان مهاجر عمدتا از مناطق سردسیر مانند سیبری و شمال روسیه و شمال اروپا می‌آیند.

الوندی بیان داشت:  امسال با توجه به آبگیری بخش زیادی از تالاب هورالعظیم، پیش‌بینی می‌شود میزان مهاجرت پرندگان زمستان‌‌گذر افزایش یابد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: برخی تالاب‌ها مانند تالاب میانگران، تالاب‌های عبوری هستند و پرندگان تنها برای زمان استراحت و عبور موقت در حاشیه آنها مستقر می‌شوند، پس از آن پرندگان به تالاب‌هایی مانند شادگان و هورالعظیم می‌روند و اقامت می‌کنند و سپس به شمال آفریقا مهاجرت می‌کنند.

رحیم الوندی اذعان داشت: زیستگاه این پرندگان در دوره زمستان‌گذری، عمدتا تالاب‌های شادگان و هورالعظیم و بامدژ است.

وی تصریح کرد: برخی از انواع پرندگان مانند غاز پیشانی سفید، اردک بلوطی و مارگردن که از نوع گونه‌های خاص هستند، منحصرا به تالاب هورالعظیم می‌آیند و بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر نیز، گونه مرغابی‌ها است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.