مشهد؛

برگزاری سفره ایرانی-فرهنگ گردشگری در مشهد

رویداد سفره ایرانی فرهنگ گردشگری منطقه چهار کشور پنجم تا هفتم آبان در مشهد برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی امروز در نشست خبری سفره ایرانی-فرهنگ گردشگری در مشهد گفت:درمدت برگزاری این رویداد، غذاهای سنتی از چهار استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سمنان عرضه می شود.

محمد حسین زارع صفت توسعه فعالیت های گردشگری با رویکرد توجه به غذا و سفره های سنتی و ایرانی، ارتباط آیین های مذهبی با سفره ایرانی و تدوین استاندارد های پخت غذا و ترویج غذاهای سنتی را از اهداف این رویداد فرهنگی اعلام کرد.

وی گفت: سفره ایرانی فرهنگ گردشگری در قالب هشت منطقه در کشور اجرا می شود که استانهای خراسان و سمنان منطقه چهار این رویداد هستند و این سفره در قالب بیش از 70 غرفه در مجموعه هتل میثاق مشهد برگزار می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی زارع صفت افزود: هر استان سه نوع غذای اصلی ، سه نوع پیش غذا، سه نوع دسر، سه نوع نوشیدنی و سه نوع دمنوش منتخب به هیات داوران معرفی خواهد شد.

زارع صفت در خصوص شرکت کنندگان گفت : تمام رستوران ها ، کترینگ ها ، سفره خانه ها که دارای شرایط و ضوابط تعیین شده می باشد می توانند شرکت بکنند هم چنین در بخش سفره خانگی شرکت عمومی مردم را نیز خواهیم داشت.

ضوابط و شرایط طبخ غذای سنتی از جمله شیوه پخت محلی ، سفره آرایی ایرانی ، بهداشت و سلامت مواد غذایی ، دارای فرهنگ آیینی بودن و نذورات متداول ، معرفی اقلیم و خاستگاه غذا و ... می باشد.

مسابقه در سه روز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روز اول بهداشت غذا ، سلامت سبد غذایی و تطبیق غذا با طب سنتی ، روز دوم تشریفات غذا ، زمان پخت و در روز سوم به لحاظ خاستگاه اقلیمی غذا در بحث احصای شیوه طبخ در میراث فرهنگی و بازار اقتصادی آن مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

این رویداد در منطقه چهار کشور با تاکید بر حفظ سفره های نذری و آیینی ، بازگشت به غذای سالم ایرانی ، فرهنگ سفره ایرنی و لقمه حلال و ثبت ملی و بین المللی غذاهای سنتی منطقه اجرا می شود.

پیش بینی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در آستانه رویداد مشهد 2017 این است که سفره ایرانی ، فرهنگ گردشگری یکی از ظرفیت های اصلی استان می تواند باشد با توجه به این که شله مشهدی ، شیشلیک شاندیز و حلیم نیشابوری و قوجانی تا کنون ثبت ملی شده است. آستان قدس رضوی بزرگترین سفره افطاری جهان اسلام را دارد که باتوجه به میزان سفر زئران و توریستهای خارجی به مشهد می تواند فرهنگ آیینی و سفره ایرانی را به ثبت جهانی برساند.

گفتنی است بیش از 2500 نوع غذای ایرانی در کشور داریم که برگزاری این دست رویداد ها برای احصای فرهنگ و سفره ایرانی است البته تا کنون هیچ غذایی از کشور ثبت جهانی نشده است.

انتهای پیام//ف.ج


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار